هندوانه و نقش این میوه در سلامتی بدن

هندوانه از آن دسته میوه‌هایی است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. مصرف آن خصوصا در فصل تابستان لذت بسیار زیادی داشته و می‌تواند عطش را از بین برده و جلایی دوباره به جان ببخشد. جالب است بدانید هندوانه خصوصا در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. مصرف این میوه‌ی لذیذ از دیرباز در شب‌های یلدا مرسوم بوده است.

چرا که پیشینیان بر این باور بوده‌اند که خوردن هندوانه در شب یلدا انسان را از هر گونه بیماری در طول زمستان در امان داشته و سلامتی او را تضمین می‌کند. گذشته از این باورِ قدیمی‌ها، هندوانه به دلیل وجود خواص و ویتامین‌های فراوان در آن همچون ویتامین C و A خواص و فواید بسیار زیادی را برای بدن به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با خواص بیشتر این میوه آشنا شوید.

خواص مختلف هندوانه برای سلامتی

از جمله فواید هندوانه، این میوه‌ی لذیذ و خوش آب و رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین آب مورد نیاز بدن

نوشیدن آب همواره جز اصلی‌ترین راهکارهای تامین آب و رطوبت مورد نیاز بوده است. علاوه بر آب، خوراکی و میوه‌های گوناگونی نیز وجود دارند که می‌توانند نقش به سزایی در تامین آب بدن داشته باشند. هندوانه یکی از آن میوه‌هاست که می‌تواند با حجم زیادِ آبی که در خود جای داده است، رطوبت بدن انسان را نیز تامین نماید.

لازم به ذکر است که بدانید حدود ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده است. دلیل احساس سیری بعد از مصرف این میوه و سایر سبزجات و میوه‌های مشابه وجود آب فراوان در آن‌ها است. مصرف این میوه می‌‌تواند بدون ساختن کالری، در بدن آب مورد نیاز و سلامتی را تامین نماید.

خواص هندوانه

وجود مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید در هندوانه

این میوه یکی از کم کالری‌ترین میوه‌هاست که نتیجه‌ی همین ویژگی می‌تواند نقش بسزایی در سلامتی بدن داشته باشد. اگر هر پیمانه هندوانه را معادل ۱۵۴ گرم در نظر بگیریم، در این مقدار تنها ۴۶ واحد کالری وجود دارد. همین مقدار از این میوه حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیاری نیز می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • ۲۱ درصد ویتامین C
  • 18 درصد ویتامین A
  • 5 درصد پتاسیم
  • ۴ درصد منیزیم
  • ۳ درصد ویتامین B1, B5 و B6
  • مقادیر زیادی کاروتنوئید از جمله بتا کاروتن و لیکوپن
  • و همچنین مقادیر زیادی آمینو اسید ضروری سیترولین

همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که وجودشان در بدن خصوصا برای حفظ سلامتی ضروری می‌باشد. هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان‌های گوناگون است.

آنتی اکسیدان‌هایی از جمله:
  • ویتامین ث که به مانع آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود
  • کاروتنوئید که دسته‌ای از ترکیبات گیاهی شامل آلفا کاروتن و بتا کاروتن می‌باشد. این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.
  • لیکوپن که نوعی کاروتنوئید بوده و در خوراکی‌هایی همچون هندوانه و گوجه فرنگی به وفور یافت می‌شود. دانه‌های قرمز این خوراکی‌ها که ناشی از وجود لیکوپن در آن‌هاست بسیاری از خواص و سلامتی بدن را تامین می‌کند.
  • کوکوربیتاسین ای که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

تامین سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان، ناراحتی‌ها و حملات قلبی می‌باشد. تغییر سبک زندگی و تغذیه افراد باعث بیماری‌هایی همچون افزایش کلسترول و فشار خون و در نتیجه حملات و سکته‌های قلبی گشته است. یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین راه‌های کاهش این مشکلات اصلاح رژیم غذایی و استفاده از میوه و سبزیجات به جای مواد پر چرب و صنعتی می‌باشد.

همانطور که در مطالب پیشین نیز به آن اشاره شد، هندوانه سرشار از لیکوپن بوده که می‌تواند نقش به سزایی در کاهش کلسترول و فشار خون داشته باشد. همچنین وجود سترولین به عنوان یک اسید آمینه در هندوانه باعث افزایش سطح اکسید نیتریک در بدن می‌شود. این ماده به انبساط رگ‌های خونی کمک کرده و با کاهش سطح فشار خون می‌تواند سلامتی بدن را تضمین نماید. سایر ویتامین‌های موجود در این میوه نیز که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، هر کدام فواید خاص خودشان را برای قلب دارند.

هندوانه و سلامت قلب

هندوانه و خواص ضد سرطانی

طبق تحقیقات انجام شده کارشناشان تغذیه و گوارش، وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی در هندوانه نقش به سزایی در مهار سرطان داشته‌اند. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

  • وجود لیکوپن در هندوانه احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌‌ها را کاهش می‌دهد.
  • وجود لیکوپن در این میوه ارتباط مستقیم با کاهش سرطان سیستم گوارش دارد.
  • وجود ماده‌ی شبه انسولین (یک ماده پروتئینی که در تقسیم سلولی نقش دارد) ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  • همچنین ماده‌ی مذکور در مهار رشد تومور نقش دارد.

التهاب و استرس اکسیداتیو را کم می‌کند

وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های فراوان در هندوانه، نقش به سزایی در کاهش التهاب و آسیب‌های اکسیدانی دارند. همانطور که می‌دانید التهاب می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌های مزمن باشد. بدین ترتیب هندوانه می‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از این بیماری‌های التهابی را کاهش دهد.

طبق تحقیقات انجام شده مشابه این خاصیت در گوجه فرنگی نیز وجود دارد. نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده بر روی برخی افراد که آب گوجه فرنگی مصرف می‌کردند حاکی از آن است که نشانه‌های بیماری‌های التهابی در نتیجه‌ی افزایش آنتی اکسیدان کاهش یافته است.

فواید هندوانه برای سلامتی پوست و مو

از جمله ویتامین‌های ضروری برای سلامتی پوست و مو، ویتامین‌های A و C می‌باشند. این دو ویتامین در هندوانه موجود بوده و موجب تولید کلاژن در بدن می‌شوند. کلاژن ویتامینی است که به استحکام و تقویت پوست و مو کمک می‌کند. همچنین ویتامین A در بدن به کاهش خشکی و ترک خورن پوست کمک می‌کند. همینطور لازم به ذکر است که وجود لیکوپن و هم بتا کاروتن در هندوانه به عنوان محافظی برای پوست در برابر آفتاب سوختگی می‌باشد.

خواص هندوانه برای سلامت پوست

خواص تخمه هندوانه

وجود مقادیر زیادی از منیزیم در تخمه هندوانه باعث پاک ‌سازی روده و پوست می‌‌شود. یکی از فواید منزیم ترمیم جوش‌ها بوده و با ایجاد استحکام در ریشه‌ی مو از ریزش آن جلوگیری می‌نماید. همچنین تخم هندوانه از طریق کاهش گلوکز خون در درمان دیابت تأثیر گذار است.

نوشیدن آب همواره جز اصلی‌ترین راهکارهای تامین آب و رطوبت مورد نیاز بوده است. علاوه بر آب خوراکی و میوه‌های گوناگونی نیز وجود دارند که می‌توانند نقش به سزایی در تامین آب بدن داشته باشند. هندوانه یکی از آن میوه‌هاست که می‌تواند با حجم زیاد آبی که در خود جای داده است رطوبت بدن انسان را نیز تامین نماید.

لازم به ذکر است که بدانید حدود ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده است. دلیل احساس سیری بعد از مصرف این میوه و سایر سبزجات و میوه‌های مشابه وجود آب فراوان در آن‌ها است. مصرف این میوه می‌تواند بدون ساختن کالری در بدن آب مورد نیاز و سلامتی را تامین نماید.

خواص تخمه هندوانه

فواید مصرف هندوانه در دوران بارداری

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، هندوانه منبعی غنی از ویتامین B6 محسوب می‌شود. این ویتامین نقش به سزایی در جلوگیری از بروز مشکلات در سیستم عصبی جنین دارد. همچنین وجود آهن در هندوانه در مانع از بروز کم خونی در دوران بارداری می‌شود.

خواص هندوانه در لاغری و دیابت

لاغری و مسائل مربوط به آن به یکی از چالش‌های فراگیر در جوامع امروزی شده است. بسیاری از افراد نیز در مسیر لاغر شدن رد پای هندوانه را جست و جو می‌کنند. در این رابطه باید گفت وجود فیبر در هندوانه باعث کاهش اشتها شده و در نتیجه به لاغری نیز کمک می‌کند. وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف در تخمه هندوانه باعث افزایش انرژی بدن شده و سوخت و ساز را بیشتر می‌کند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.