روش های پیشگیری از زخم بستر که باید بدانید

برای پیشگیری از زخم بستر نیاز به دانستن مواردی است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم. زخم بستر که از آن به عنوان زخم های تحت فشار نام برده می شود، یک مسئله ایمنی و حیاتی برای بیمار است. با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن عمر انسان در جوامع پیشرفته و در نتیجه افزایش سالمندان، این بیماری تبدیل به یک معضل فراگیر و گران قیمت و البته قابل پیشگیری شده است.

زخم بستر تا زمانی که بیماران تحت مراقبت مناسب باشند، تشخیص زود هنگام و درمان مناسب را دریافت کنند قابل پیشگیری است.

روش های درمانی، تغذیه مناسب، مراقبت از بیمار با استفاده از انواع تشک مواج می تواند خطر ابتلا به زخم بستر را به شدت کاهش دهد.

زخم بستر به علت فشار طولانی مدت و تمرکز آن در یک یا چند نقطه بر روی پوست و بافت اطراف آن ایجاد می شود. آن ها معمولا در اثر نوعی اصطکاک یا برش در پوست بروز نموده و نمایان می شوند.

احتمالا بروز زخم بستر در بیمارانی که به هر علتی از جمله عوارض سالمند بودن، به مدت طولانی بستری بودن و در صندلی چرخدار قرار دارند به شدت افزایش می یابد.

زخم ها ناشی از فشار است و در نقطه ای که بافت های نرم داخلی بدن بین استخوان و پوست به دام افتاده اند به‌وجود آمده و علت آن فشار استخوان ها بر رگ ها و مویرگ های خون رسان به بافت ها و پوست است و در اثر این فشار، جریان خون محدود شده و سبب آسیب رساندن به سلول های پوست و بافت های بدن و گاهی اوقات مرگ آن ها می شود.

مراحل مختلف زخم بستر چیست؟

طبق نظر سازمان (NPUAP) چهار مرحله از توسعه زخم بستر وجود دارد:

  • مرحله اول: پوست قرمز، متورم یا حساس است، اما پوست شکسته نشده است.
  • مرحله دوم: لایه بیرونی پوست و یا درماتیت آسیب دیده و یا ممکن است پارگی داشته باشد.
  • مرحله سوم: یک زخم عمیق وجود دارد که ممکن است فراتر از زخم اولیه گسترش یابد.
  • مرحله چهارم: از بین رفتن بافت و آسیب بیشتر، از زخم اولیه به عضلات، استخوان ها و تاندون ها، که احتمال عفونت وجود دارد. این مرحله بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی بیمار است.

تنها در ایالات متحده، سالانه تقریبا ۲.۵ تا ۳ میلیون بزرگسال با عوارض و عفونت های مرتبط با زخم بستر همراه هستند، که منجر به مرگ ۶۰ هزار بیمار در سال و هزینه ۱۱ میلیارد دلار می شود.

یک مطالع هشدار دهنده نشان می دهد ۶۰ درصد از افراد سالمند مبتلا به زخم های تحت فشار و بستر در طول مدت نگهداری در بیمارستان به این بیماری دچار شده اند. در ایالات متحده آمریکا در حدود ۱۶۰ نفر در روز از عوارض ناشی از عفونت های زخم بستر می میرند.

پزشکان زخم بستر را یکی از پرخطرترین مشکلات امروز بیماران می دانند.

خرید تخت بیمار و تشک مواج، یک بار مالی بزرگ برای خانه سالمندان، خدمات درمانی بلند مدت و بیمارستان ها است که متاسفانه توسط بیمه ها پوشش داده نمی شود. از آنجایی که میانگین هزینه درمان زخم بستر پیشرفته ۴۳ هزار دلار در سال است، بر اهمیت و جدی بودن پیشگیری از زخم بستر می افزاید.

بسیاری از محققان بر این باورند که این مسئله (افزایش بیماران، بالا بودن هزینه ها و عدم پرداخت توسط بیمه به دلیل بالا رفتن جمعیت سالمند و کمبود پرستار، همراه با سیستم مراقبت بهداشتی ضعیف است.

عوارض جانبی زخم بستر

عفونت یکی از جدی ترین عوارض جانبی زخم بستر است که می تواند در عوض چند ساعت رشد داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از محققان و متخصصان مراقبت از زخم معتقدند بیماران در معرض خطر باید هر ۲ ساعت یکبار در روز مورد بررسی قرار گیرند.

بیماران مبتلا به زخم بسترهایی که از بی اختیاری رنج می برند می توانند به آسانی تبدیل به حساسیت سپسیس شوند. عفونت تهدید کننده حیات و زندگی بیمار می تواند از طریق زخم باز وارد بدن بیمار شوند.

یکی دیگر از عوارض بالقوه جدی زخم بستر، سلولیت است که به علت عفونت به وجود می آید. سلولیت می تواند درد شدید ایجاد کند و همچنین می تواند به شرایط تهدید کننده برای بیمار منجر شود. علاوه بر این بیماران سالخورده با زخم بستر ممکن است شرایط استخوانی و مفصلی مانند استئومیلیت و کارسینوم سلول سنگ فرشی ایجاد کند که می تواند به شرایط مزمن و یا تهدید کننده زندگی بیمار منجر شود.

مراقبت‌های لازم زخم بستر

یکی از مهم ترین مسائل مربوط به سلامت عمومی جهانی این است که آیا زخم های بستری که پس از ورود بیمار به یک مرکز مراقبت بهداشتی ایجاد می شود، ناشی از مراقبت های پرستاری است. بسیاری از محققان بهداشت عمومی و متخصصان پرستاری معتقدند که این موضوع “غیر قابل انکار” است.

تحقیقات نشان داده است که ایجاد زخم بستر در بیمارستان ها به علت کمبود مراقبت های پزشکی و پرستاری است به طوری که برخی از محققان معتقد هستند در صورتی که یک بیمار در بیمارستان دچار زخم بستر شود قطعا ناشی از ضعف مراقبت پزشکی است که می تواند شامل کمبود کادر درمان و تجهیزات پزشکی مدرن باشد.

طبق این تحقیقات علت اصلی بروز زخم بستر بیماران در بیمارستان ها، از کمبود آموزش و کم کاری پرستاران در بخش مراقبت های پزشکی نمی باشد، بلکه کمبود کادر درمان و پرستاران و همچنین تجهیزات پزشکی نامناسب علت اصلی بروز زخم بستر در بیمارستان ها هستند.

یکی از موارد هشدار دهنده در مورد زخم های ناشی از فشار، واریانس گسترده ای از میزان بروز عفونت در محیط های بیمارستانی است. تحقیقات NPUAP طیف وسیعی از میزان آلودگی زخم را در بین بیماران از ۰.۴ درصد تا ۳۸ درصد یافته است. در میان وسایل پرستاران ماهر، دامنه ۲.۲ درصد تا ۲۳.۹ درصد بوده و در مراکز بهداشتی درمانی محدوده صفر درصد تا ۲۳.۹ درصد بوده است.

سولات بسیاری وجود دارد که باید به دنبال پاسخ برای آن ها باشیم تا بتوانیم علل بروز زخم بستر را شناسایی کنیم که شامل تعدیل بیمار، نسبت پرستار و پرسنل و غیره جزء موارد اصلی هستند، ضمنا اکثر موارد بیماری در مراحل اولیه فرآیند پذیرش، معمولا در طی دو هفته اول رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:
زخم بستر چیست؟

تشخیص و درمان به موقع زخم بستر کلیدی است

خبر خوب این است که زخم های بستر را می توان با دقت تشخیص داد و در مراحل اولیه پیشرفت درمان نمود. بسیاری از متخصصان مراقبت از زخم نیز به شدت معتقدند که زخم بستر نباید از مرحله اول گذشته باشند.

مرکز پزشکی و درمانی (CMS) ایالات متحده توصیه می کند که پرستاران تمام عوامل خطرساز برای عفونت ها را در نظر بگیرند و صرفا به ابزار و معاینات فیزیکی تکیه نکنند.

مراکز بهداشتی و درمانی که به مراکز کمبود عفونت های زخم بستر شناخته شده اند دارای سه ویژگی اساسی مشترک هستند: مدیریت و مراقبت قابل توجه پرستاران و یک برنامه مداوم و مرتب از زمان پذیرش بیمار که کمک بسیاری برای پیشگیری از زخم بستر می کند.

در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان ها برای آموزش بخش های عمومی و مراقبت های بهداشتی در زمینه بروز و خطرات زخم بستر دوره های آموزشی راه اندازی شده است.

اقدامات لازم برای پیشگیری از زخم بستر

آموزش بیماران در معرض خطر و خانواده های آن ها، سازنده ترین راه برای جلوگیری از زخم های شدید است. مراحل پیشگیری از زخم بستر عبارتند از:

  • شناسایی افراد در معرض خطر زخم بستر.
  • اطمینان از اینکه بیماران بی حرکت حداقل هر ۲ ساعت موقعیت خود را تغییر دهند تا فشار را کاهش دهند.
  • استفاده از اقلامی که می توانند باعث کاهش فشار ناشی از ورقه های تخت و صندلی چرخ دار شود.
  • اطمینان از اینکه بیماران غذای سالم و متعادل را بخورند.
  • تشویق تمرین روزانه، از جمله تمرینات حرکتی برای بیماران.
  • مراقبت و بازدید پوست به طور مداوم.
  • تمیز و خشک کردن بیمارانی که بی اختیاری دارند.
  • استفاده از فناوری جدید
  • اطمینان از اینکه بیماران غذای سالم و متعادل را بخورند.

علاوه بر آموزش، تعدادی از شرکت ها، تکنولوژی های پیشرفته ای را برای مبارزه با بروز زخم بستر توسعه می دهند. به عنوان مثال طراحی سیستم های نظارت برای نمایش دادن مناطق حساس بدن برای مراقبت های بهداشتی در زمینه زخم بستر مورد توجه قرار گرفته اند.

علاوه بر این سیستم های مانیتورینگ یکپارچه، دستگاه های تشخیص دستی و سیستم نرم افزاری طراحی شده برای نظارت بر بیماران برای تشخیص زود هنگام زخم بستر طراحی شده است. آگاهی از نواحی که در معرض زخم قرار دارد، در ارتباط با آموزش های بیشتر ممکن است کلید اصلی برای حذف زخم های نامطلوب فشار در محیط های مراقبت بهداشتی باشد.

در سال ۲۰۱۵ بررسی سیستماتیک سطح حمایت برای جلوگیری از زخم ها نشان داد که بیمارانی که در معرض خطر بالای زخم بستر بودند از تشک های مواج به عنوان جایگزین برای تشک های فوم استاندارد استفاده می کنند کمتر دچار زخم بستر شده اند. بنابراین استفاده از تشک مواج برای حذف عوامل فشار و اصطکاک بسیار موثر عمل می کند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.