نکاتی برای حفاظت از دستگاه بخور

استفاده از یک رطوبت ساز در زمستان می تواند سطح کیفیت خوبی برای سلامتی و راحتی ایجاد کند و همچنین باعث کاهش مشکلات داخلی و تنفسی ناشی از هوای خشک شود. پراکنده شدن غبار نامرئی رطوبت در هوای محل کار یا منزل شما، باعث کاهش خشکی و خارش پوست می شود. از دیگر اثرات مثبت دستگاه بخور مرطوب کردن مجراهای تنفسی به صورت ویژه و کاهش میزان الکتریسیته ساکن در محیط و کمک به سیستم تنفسی می باشد، که به‌خصوص به کودکان، نوزادان و افراد سالمند جهت تنفس بهتر کمک می نماید. با این حال هنگامی که حفاظت از دستگاه بخور به درستی انجام نشود، یک رطوبت دهنده به سرعت می تواند تبدیل به یک خطر برای سلامتی شود.

نکاتی در مورد دستگاه بخور

اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که در آن زمستان به خصوص سرد و خشک باشد، خرید یک مرطوب کننده برای خانه شما، یک حرکت هوشمندانه برای سلامتی شما و برای کیفیت بهتر هوای داخل خانه می باشد.

دستگاه های بخور یک ابزار عالی برای کمک به شما برای مبارزه با همه چیز از جمله تقویت محیط منزل می باشد تا در مقابله با شروع سرما و بیماری ها و ویروس های قابل انتقال در هوا، خانه یا محل کار شما ایمن باشد.

در ادامه مقاله ما یک راهنمایی مفید برای نشان دادن نحوه پاک کردن و حفاظت از دستگاه بخور خود، ایجاد کرده ایم و شما با چند راهکار ساده می توانید با خیال راحت از دستگاه بخور خود استفاده نمائید.


روش های حفاظت از دستگاه بخور

تمام دستگاه های بخور صرف نظر از نوع آن ها، خطر ابتلا به باکتری و رشد قارچ را دارند. این ممکن است نتیجه دو چیز باشد:

عدم تمیز کردن: عدم تمیز کردن اجزای مرطوب کننده و تغییر آب به طور مرتب باعث رشد قارچ می شود. همانطور که باکتری ها و قارچ ها درون یک مرطوب کننده رشد می کنند و افزایش می یابند، می توانند در هوا هم نفوذ کنند.

پر کردن دستگاه با آب لوله کشی: هنگامی که از آب شیرین برای پر کردن دستگاه بخور استفاده کنید، مشکلی به وجود نمی آید یا حداقل مشکل کمتری ایجاد می شود. ولی اگر از آب ناسالم و غیر پاک استفاده کنید، املاح موجود در آب با رطوبت دستگاه بخور ترکیب می شود و این رطوبت غیر سالم وارد سیستم تنفسی شما می گردد.


علائم ناخوشایند در هوا

استفاده از دستگاه بخور به شرط آنکه از آن به درستی نگهداری کنید برای کاهش علائم نامناسب و تاثیر حملات آلرژیک و آسم بسیار سودمند است. اما اگر از مرطوب کننده هوا یا درستگاه بخور به درستی مراقبت نشود و در معرض الودگی های محیطی باشد و به طور منظم شما در معرض این ناخالصی ها قرار داشته باشید، به مرور دچار مشکلات تنفسی و آلرژی می شوید و سلامتی شما به مرور زمان به خطر می افتد.

یکی از عوارض جانبی جدی که در عدم رسیدگی به دستگاه بخور ممکن است ایجاد شود به بیماری ریه مرطوب یا تب مرطوب کننده شناخته شده است و این حالت هنگامی ایجاد می شود که بخارهای آلوده که متاسفانه با باکتری آلوده شده است، وارد هوای تنفسی شما می گردد.

علائم این عارضه معمولا هنگامی که دستگاه بخور پاک سازی گردد از بین می روند، با این حال اگر روزانه در هوای آلوده تنفس کنید، علائم مزمن مانند کاهش وزن، عفونت تنفسی، زخم ریه و … ایجاد شود.

نشانه های این عارضه عبارتند از:

  1. سرفه کردن
  2. تب
  3. تنگی نفس
  4. درد بدن
  5. التهاب ریه
  6. سرگیجه

نکاتی برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها هنگام استفاده از دستگاه بخور خود، در مورد چگونگی حفظ آن به طور مرتب مطالعه کنید. این نکات را به یاد داشته باشید:

آب مخزن دستگاه را به صورت روزانه عوض کنید: آب راکد و مانده بستر مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها است. روزانه مخزن دستگاه را خالی کنید و آن را هر روز بشویید و با آب تمیز و تازه پر کنید.

استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده برای پر کردن دستگاه بخور: استفاده از آب مقطر یا آب معدنی که دارای مواد معدنی کمتری نسبت به آب معمولی می باشد بسیار ایده آل است. استفاده از آب مقطر باعث کاهش خروج املاح در هوا می شود و احتمال رسیدن گرد و غبار به ریه را کاهش می دهد.

تمیز کردن کامل دستگاه: هنگام تمیز کردن داخل مخزن آب، از یک برس نرم و پاک کننده ملایم استفاده کنید. پس از آن که اجزای داخلی دستگاه به‌خصوص صفحه اولترسونیک را با فرچه نرم شستشو دادید با پارچه ای تمیز دستگاه را کاملا خشک کنید. قبل از پر کردن آب مخزن، تمام اجزا دستگاه را کاملا خشک کنید. معمولا فرچه مخصوص همراه برخی از دستگاه های بخور می باشد.

تمیز کردن دستگاه بخور

نکات مهم در تمیز کردن و حفاظت از دستگاه بخور

از یک روش تمیز کردن طبیعی استفاده کنید: این نکته به‌خصوص برای افراد مبتلا به آلرژی، آسم و همچنین افرادی که دارای حساسیت های شیمیایی متعدد هستند مفید است. تمیز کننده های شیمیایی اغلب بوهای تندی ایجاد می کنند که باغث تحریک ریه ها و بروز مشکلات می شوند.

یک گزینه بهتر استفاده از سرکه طبیعی به عنوان یک ضد عفونی کننده برای تمیز کردن دستگاه بخور است، که برای از بین بردن مواد معدنی و ضد عفونی کردن سطوح دستگاه قابل استفاده می باشد.

استفاده از دستگاه های بخور مجهز به لامپ UV: دستگاه هایی که دارای قابلیت استفاده از لامپ UV هستند برای پاکسازی آب و از بین بردن باکتری های ماندگار و پاتوژن ها بسیار مفید هستند.

دستگاه های بخور پیشنهادی شهر سلامت

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-JS826

دستگاه بخور سرد وکتو HQ-JS826 دارای حجم مخزن ۵ لیتر می باشد که به دلیل حجم بالا نیاز به پر کردن پی در پی در یک روز را ندارد. از ویژگی های این دستگاه از بین بردن میکروب ها و باکتری های داخل مخزن است که رطوبت محیط تنفسی شما را به صورت پاک ایجاد می کند.

دستگاه بخور سرد امسیگ US408

به طور کلی برند امسیگ به دلیل قدمت و تکنولوژی برتر و از طرفی توجه ویژه ای که به خدمات پس از فروش دارد، همواره یکی از پیشنهادهای ویژه فروشگاه شهر سلامت به خریداران است. دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US408 از تکنولوژی اولتراسونیک برای تولید بخور سرد استفاده می کند و مخزن آن شفاف و داخل آن قابل روئیت است و قدرت خروجی بالایی هم این دستگاه دارد.

دستگاه بخور سرد و داغ زیکلاس مد مدل JSS-37501A

دستگاه بخور سرد و گرم که منافع هر دو نوع بخور سرد و گرم را با یکدیگر ترکیب و با تکنولوژی بسیار بالا به شما عرضه می نماید. این دستگاه بخور سرد و داغ زیکلاس مد مدل ۳۷۵۰۱A بسیار پیشرفته است و دمای بخور آن بالا می باشد. شرکت زیکلاس مد هم تحت لیسانس کشور آلمان می باشد و محصولات آن از کیفیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.