انواع دستگاه فشارسنج

یکی از سوالات متعددی که از طرف مخاطبان شهر سلامت مطرح میگردد آن است که فشارسنج خوب چی بخرم و انواع فشارسنج کدام است . این سوال بارها و بارها از طرف مخاطبان عزیز شهر سلامت از کارشناسان فروش پرسیده شده است ، پس این مقاله را بخوانید تا پاسخ آن به شما ارائه گردد .

هنگام خرید دستگاه فشارسنج چه نکاتی را باید توجه کرد؟ با پمپاژ خون توسط قلب داخل رگ‌ها، فشار افزایش پیدا کرده و با توقف قلب برای استراحت فشار کم می‌شود. دو عددی که برای بیان حداقل و حداکثر این فشار بیان می‌شود فشار خون را نشان می‌دهد. فشار خون بالا می‌تواند به شکل بیماری خفته و بی‌‌‌نشانی بروز کند. این بیماری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری از جمله سکته مغزی و قلبی را به دنبال داشته باشد.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که در بین هر سه فرد بالغ یک نفر مبتلا به فشار خون بالا می‌باشد. عواملی همچون اضافه وزن، کم تحرکی، مصرف سیگار و قلیان، فست فودها که می‌توانند منجر به این بیماری شوند. برای جلوگیری از این بیماری لازم است تا همواره فشار خون خود را کنترل نماییم. استفاده از فشار سنج یکی از راه‌های کنترل فشار خون است.

فشارسنج چیست

فشارسنج‌ یا دستگاه فشار خون ابزاری پزشکی است که از گذشته‌های دور در میان کادر درمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ساز و کار وسیله بدین شکل بود که توسط شیئی که کاف نام داشت و به بازو بسته می‌شده به وسیله‌ی پو آر باد می‌شده است فشار خون اندازه گیری میگردیده است . پزشکان قدیم با قرار دادن سر گوشی زیر کاف و بررسی ضربان فشار خون بیمار ررا هنگام تخلیه باد از کاف اندازه گیری مینمودند.پ

استفاده از این دستگاه کار سختی بود و تنها پزشکان و کادر مان آموزش دیده معمولا از عهده‌ی آن بر می‌آمدند. امروزه با گسترش استفاده از فشار سنج‌های دیجیتال این کار آسان شده و تمامی افراد می‌توانند حتی در خانه‌های خود فشار خونشان را کنترل نمایند.

نکات حائز اهمیت برای اندازه گیری فشار خون در خانه

اکثر افراد برای اندازه گیری فشار در نزد پزشک دچار استرس شده و در نتیجه عدد نشان داده توسط فشار سنج دقیق نمی‌باشد. لذا اندازه گیری فشار در خانه می‌تواند دقیق‌تر باشد. علاوه بر این موضوع وجود این ابزار پزشکی در خانه باعث می‌شود با کنترل مداوم فشار خون، ‌کنترل آن نیز برای خود و پزشک راحت‌تر گردد.

انواع مختلف دستگاه

فشار سنج‌های دیجیتال را می‌توان به دو نوع مچی و بازویی تقسیم نمود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از این دو نوع خواهیم پرداخت.

فشار سنج مدل بازویی

  • دقیق‌تر از انواع مچی می‌باشند
  • برای استفاده لازم است تا آن را دور بازو ببندیم.
  • نحوه‌ی استفاده سخت‌تر نسبت به انواع مچی.

معایب فشار سنج بازویی

  • لازم است تا کاف دستگاه را دور بازو ببندیم.
  • در صورت تنگ بودن لباس، گرفتن فشار مشکل بوده و لازم است تا لباس را در بیاوریم.
  • نیاز به دقت بسیار بالا در بستن کاف به دور بازو (البته در اغلب فشار سنج‌ها نحوه‌ی بستن کاف به دور بازو آموزش داده شده است).

فشار سنج مدل مچی

  • به سرعت بر روی مچ بسته می‌شود
  • استفاده پیچیده‌تر نسبت به مدل‌های بازویی

معایب فشار سنج مچی

  • دقت کمتر، نسبت به فشار سنج بازویی
  • امکان ایجاد خطای شخصی در یافتن قسمت صحیح مچ

اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که فرق زیادی بین این دو نوع وجود ندارد. افرادی که در کار با این ابزار پزشکی تخصص دارند به راحتی می‌توانند از هر دو نوع استفاده نمایند. تنها نکته مهم این است که کاف را نباید خیلی سفت یا خیلی شل بست تا اعداد به درستی قرائت شوند.

نگاهی به حافظه‌ انواع فشارسنج

از آن جایی که در طول روز ممکن است فشار خون در اثر عواملی مثل خوردن، استرس، خوابیدن، ورزش و … تغییر کند لازم است تا دستگاه مجهز به حافظه‌ای دقیق باشد تا بتواند این اعداد متغیر را در خود ذخیره کند. ذخیره شدن اعداد فشار در طول روز در حافظه‌ی فشارسنج، امکان مقایسه و کنترل را برای پزشک و بیمار آسان‌تر نمی‌کند.

علاوه بر موضوعی که بیان شد وجود حافظه در انواع فشارسنج‌ های دیجیتال، این امکان را فراهم کرده تا با طبقه بندی شدن اطلاعات ورودی افراد مختلف خانواده، بتوانند فشار خود را چک کرده و ذخیره نمایند. بدون اینکه تداخلی در این اعداد ایجاد شود. در صورتی که در گذشته با استفاده مدل‌های قدیمی لازم بود تا هر بار عدد فشار در دفترچه‌ای یادداشت شود.

امکان محاسبه‌ی میانگین

با توجه به این که فشار خون در طول روز تغییر می‌کند، لازم است تا میانگینی از اعداد مشاهده شده در دسترس پزشک باشد. با این میانگین بررسی میزان تغییرات آسان‌تر بوده و درمان نیز دقیق‌تر می‌شود. آن دسته از فشارسنج‌های دیجیتال که دارای قابلیت محاسبه‌ی میانگین هستند این امکان را برای پزشک و بیمار فراهم می‌کنند که از سه فشار پایانی بیمار و یا تمامی فشارها میانگین تهیه کنند.

همانطور که در عنوان پیشین بیان شد محاسبه‌ی میانگین از فشارهای مختلف بیمار حائز اهمیت است. این مدل‌ها این قابلیت را دارد که فشارها را به دو دسته‌ی صبح و شب تقسیم ‌بندی کرده و میانگین هر یک را مجزا اندازه گیری کند.

معرفی انواع فشارسنج و بررسی دقت اندازه گیری در آن‌ها

همانطور که گفته شد این مقاله با هدف پاسخ به سوال دستگاه فشارسنج خوب چی بخرم تهیه شده است اما قبل از معرفی دستگاه فشارسنج خوب باید معیارهای برای انتخاب بهترین معرفی نماییم .

دقت اندازه گیری فشار خون به میزان زیادی به رعایت نکات صحیح در حین انجام فشار سنجی بستگی دارد. عواملی از قبیل لرزش و تکان خوردن بدن می‌تواند دقت اندازه گیری را کاهش دهد. در ادامه با معرفی مدل‌های مختلف، میزان دقت اندازه گیری در هر یک را نیز بررسی خواهیم نمود.

فشار سنج مدل Rossmax AD761 F

این نوع دارای سنسور تشخیص ثابت بودن می‌باشد. در نتیجه با تشخیص خطاهای حاصل از لرزش دست و یا تکان خوردن بدن میزان اشتباه را کاهش می‌دهند.

فشار سنج‌های مدل Omron M3 و Omron M6

اگر به یاد داشته باشید، پیش‌تر بیان شد که بستن صحیح کاف به طوری که خیلی شل یا سفت نباشد تاثیر زیادی در کارکرد صحیح و دقت خواهد داشت. تمامی انواع مدل امرن (Omron) دارای راهنمای صحیح بستن کاف می‌باشند. همچنین وجود کاف ۳۶۰ درجه در این مدل‌‌ها باعث شده تا چرخش کاف به دور بازو بی‌تاثیر شده و دقت اندازه گیری افزایش پیدا کند.

فشارسنج امرون M6 AC

اندازه گیری ضربان قلب و آریتمی

دستگاه‌های سنجش فشار می‌توانند ضربان قلب را اندازه گیری کنند. اما تمامی انواع آن‌ها قابلیت تشخیص آریتمی قلب را نخواهند داشت. آریتمی به شرایطی گفته می‌شود که ضربان قلب نامنظم باشند. این مشکل می‌تواند نشانه‌های بیماری قلبی باشد. آریتمی مشکلی است که شاید بسیاری از افراد از وجود آن در بدنشان بی‌خبر باشند. این نوع از فشار سنج‌ها می‌توانند با مقایسه‌ی فاصله‌ی بین ضربان‌های قلب و مشاهده‌ی تغییر ناگهانی، آریتمی را در ضربان قلب تشخیص دهد.

درجه بندی فشار در دستگاه سنجش فشار

طبق اعلام سازمان سلامت جهانی (WHO) محدوده‌ای مشخص را برای فشار خون نرمال تعیین شده است. هرچه فشار خون از این محدوده فاصله بگیرد امکان ابتلا به مشکلات فشار خون نیز افزایش پیدا می‌کند. دستگاه‌های فشارسنج‌ قادرند تا به وسیله‌ی نشانگری که روی آن‌ها تعبیه شده است محدوده‌ی نرمال فشار خون را نمایش دهند.

مشاهده‌ی رنگ سبز فشار خون نرمال و رنگ قرمز فشار خون بالا را نشان می‌دهد. البته اغلب افراد مبتلا به فشار بالا، خود نسبت به فشار خونشان کنترل داشته و این آپشن فشار سنج به کارشان نمی‌آید.

اندازه‌های مختلف دستگاه فشارسنج

اندازه‌ی نامناسب کاف می‌تواند باعث بروز خطا در اندازه گیری شود. کاف‌های مچی به خود دستگاه وصل بوده و کاف‌های بازویی توسط یک شلنگ پلاستیکی به دستگاه متصل می‌شود. با توجه به اینگه اندازه‌ی دور بازوی افراد مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد، کاف این نوع دستگاه در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. در مقابل مدل‌های مچی اندازه‌ی مشخصی داشته و همه می‌توانند از آن‌ استفاده کنند.

به‌طورکلی سایز استاندارد کاف بازویی را می‌توان:

  • ۲۲ تا ۴۲ سانتی‌متر
  • ۳۲ تا ۴۲ سانتی متر
  • و ۲۲ تا ۳۲ سانتی متر متغیر دانست.

این اندازه‌ها با توجه به شرکت سازنده، تفاوت می‌کند. لذا لازم است قبل از خرید اندازه‌ی دور بازو را بدانیم.

نحوه‌ی حمل و نگه داری فشارسنج

برخی از فشار سنج‌ها دارای یک کیف و محفظه‌ی نگه دارنده‌ی پلاستیکی می‌باشند که حمل و نقل آن را نیز راحت می‌کند. اما انواع مچی به دلیل کوچک‌تر بودن و نداشتن شلنگ به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

فشار سنج هوشمند

علاوه بر موبایل، تبلت، رایانه و تلویزیون‌های هوشمند، این بار فشار سنج‌های هوشمند پا به عرصه گذاشته‌اند. از جمله شرکت‌های تولید کننده‌ی نوع هوشمند این دستگاه می‌توان موارد زیر را معرفی نمود:

  • شرکت‌های آی هلث iHealth
  • و شرکت ویدینگز Withings

این شرکت‌ها به تولید گجت‌های هوشمند سلامتی معروف هستند. این محصول شرکت‌ها قابلیت اتصال به موبایل را نیز دارند. با استفاده از فشار سنج‌های هوشمند می‌توان نتایج به دست آمده از تست‌های فشارسنجی را بر روی حافظه‌ی گوشی و یا سرور شرکت سازنده ذخیره نمود. همچنین با نمایش دادن مقادیر مختلف فشارهای اندازه گیری شده نموداری از میانگین آن‌ها را نمایش می‌دهد.

جمع بندی نکات حائز اهمیت قبل از خرید

قبل از خرید باید به نکات مهمی از جمله صفحه‌ی ‌نمایش و وضوح آن، تعداد و اندازه‌ی دکمه‌‌ها، قابلیت اعلان صوتی فشار، داشتن کیف و محافظ و … توجه نمود. در نتیجه قیمت آخرین چیزی است که باید مد نظر داشته باشیم. به عنوان مثال محصولات مچی یک شرکت از بازویی همان شرکت ارزان‌تر است.

دقت اندازه گیری نکته‌ی بسیار مهمی است که در تمامی دستگاه‌ها تقریبا یکسان است. اما ممکن است حساسیت سنسور برخی برندها بالا‌تر باشد. اختلاف قیمت محصولات مختلف فشارسنجی اغلب به دلیل تفاوت در لوازم جانبی آن‌ها است.

از یاد نبریم که هنوز تعداد زیادی از افراد همچنان خرید یک دستگاه فشار خون عقربه ای را به دلایل متعدی از جمله دقت بر فشارسنج دیجیتالی ترجیح میدهند . بنابراین اگر در کنار خود کسانی را میشناسید که در برابر تغییر مقاومت میکنند و همچنان اعتقاد بر روش های قدیمی دارند خرید دستگاه فشار خون omron میتواند راهی برای تغییر نظر آنها باشد .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.