راهنمای خرید ویلچر برقی

خرید ویلچر برقی

در صورتی که قصد خرید ویلچر برقی دارید ،سعی کنید اول اطلاعات لازم در مورد انواع آن از طریق مطالعه این راهنمای خرید ویلچر برقی که مطالعه آن نهایتا ۷ دقیقه زمان خواهد برد کسب کنید و مواردی که در حین خرید باید به آن توجه داشته باشید را بدانید. مطلب ارایه شده در ذیل به شما در راستای انتخاب مناسب محصول کمک می کند .

در چه مواردی ویلچر برقی توصیه می شود

ابتدا باید بدانیم میزان معلولیت یا سطح ضایعه در فرد به چه میزان است . در مواردی که فردی توان حرکتی کافی بویژه در ناحیه دست ها نداشته باشد،به طوری که نتواند بدون کمک همراه ویلچر دستی را حرکت دهد ، ویلچر برقی توصیه می شود.

ضمنا در برای افرادی که دچار معلولیت هستند و در عین حال بسیار فعال هستند و مجبورند مسیرهای ناهموار یا طولانی را طی کنند و یا مدت زمان خیلی زیادی از ویلچر استفاده می کنند، به صورتی که استفاده از ویلچر دستی خسته کننده می شود، ویلچر برقی توصیه می شود.

انواع ویلچر برقی کدام اند و مبنای انتخاب کاربراز بین ان ها چیست؟

انواع ویلچر برقی:

–          ویلچر برقی برای داخل منزل و ویلچر قابل حمل

–          ویلچر برقی برای خارج از منزل و مسیرهای ناهموار

–          ویلچر برای برای داخل و بیرون از منزل

–          ویلچر های دستی قابل تبدیل به ویلچر برقی

ویلچرهای برقی داخل منزل و قابل حمل :

این ویلچر ها ی برقی معمولا سبک تر از انواع دیگر ویلچر های برقی هستند . از لحاظ شکل مشابه ویلچر دستی هستند .اغلب کوتاه تر و باریک تر هستند و امکان مانور بیشتری در فضای کوچک دارند. اغلب به صورت تاشو طراحی شده اند که حمل و نقل آن توسط ماشین راحت باشد . ریموت این نوع ویلچرها طراحی کوچک تری دارد.این مدل معمولا تایرهای صاف تری تحت عنوان تایرهای فرشی دارند

ویلچر برقی برای خارج از منزل و مسیرهای ناهموار :

این ویلچرها معمولا دارای چرخ های بزرگ هستند . چرخ رانشی بزرگ ممکن است در جلو یا عقب قرار گرفته باشد. این ویلچرها برای مسیرهای ناهموار مناسب هستند ، اما معمولا به دلیل اندازه بزرگ عبور آن ها از معابر تنگ،درگاه ها و راهروها سخت است و مانورپذیری کمتری دارند. معمولا چرخهای رانشی بزرگ در عقب به حعت شباهتی که با ویلچرهای دستی دارند پرطرفدار است.

در مدل هایی که چرخ های رانشی بزرگ در جلو قرار دارند ممکن از در ابتدا کنترلش برای کاربر سخت باشد. ولی این طراحی ویلچر را بسیار قدرتمند و البته در شرایط ناهموار زمینی بسیار پایدار کرده است.

ویلچر برای داخل و بیرون از منزل:

این مدل دارای ۶ چرخ است . دوچرخ جلو و دو چرخ عقب ، چرخ های کاستور کوچک هستند که برای محیط های ناهموار بیرون از منزل مناسب است . از طرفی چرخ های رانشی میانی که در مرکز ویلچر واقع شده این امکان را می دهد که برای دور زدن به حداقل فضا احتیاج داشته باشند که این امر ویلچر را برای محیط های داخل ساختمان مناسب می کند .

ویلچر دستی قابل تبدیل به ویلچر برقی :

در برخی مدل ها این سیستم الکتریکی کمکی نیروی که دست به گردونه های اطراف چرخ عقب وارد می کند را چند برابر می کند و در برخی مدل این موتور کمکی در زیر ویلچر نصب می شود و آن را مانند یک ویلچر برقی هدایت می کند.

در خرید ویلچر برقی باید به چه نکات و ویژگی هایی توجه داشته باشم؟

سیستم بالا رونده:

برخی از انواع ویلچر ها مجهز به کنترل بالارونده هستند که چرخ ها را بر روی لبه در حدود ۱۰ سانتیمتر بالند میکند.

اگر به طور روزانه مجبور هستید در مسیرهایی حرکت کنید که ناهموار و پلکانی هست ، این ویژگی به شما کک می کند.

باطری ویلچر:

باطریها دو نوع خشک و مرطوب دارند. باطری مرطوب باید در هنگام سوار شدن به هواپیما جدا شود و در بسته بندی قرار گیرد. باطری خشک ارجحیت دارند.

در مدل های جدید ویلچر شارژ ویلچر بر روی آن نصب شده و با وصل کردن به برق آن را شارژ کرد

در دیگر مدل ها دیگر دستگاه شارژ جدا از ویلچر می باشد.

جویستیک:

سیستم کنترل کننده یا جویستیک معمولا بر روی دسته ویلچر نصب شده. در مواردی که کاربر نمی تواند از دسته خود استفاده کند تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

صندلی ویلچر:

معمولا بر روی نشیمنگاه ویلچر از پد راحتی یا تشکچه راحتی برای جلوگیری از زخم بستر می توان استفاده کرد. هم چنین برخی مدل ها دارای تکیه گاهی به عنوان نگاهدارنده سر هستند که می توان ان را به صورت جداگانه سفارش داد.

هم چنین شیب نشستن در برخی از مدل ها قابل تنظیم است به ویژه برای کاربران که توان حرکتی آن ها محدود است ،قابلیت انعطاف پذیری بیشتری می دهد.

زیر پایی:

اصولا زیرپایی برای کمک به حفظ تعادل فرد و جلوگیری از آسیب رسیدن به پاها در حین حرکت می باشد . ضمنا باعث می شود فشار کمتری به ران و باسن وارد شود.

در مواردی که کاربری مدت بسیار سولانی از ویلچر استفاده می کند ترجیجا باید زیرپایی از نوع متحرک و جداشونده باشد که انعطاف بیشتری برای کاربر فراهم کند.

زیر دستی

زیر دستی در ویلچر به منظور حفظ تعادل و جلوگیری از وارد آمدن فشار اضافی به مهره های کمر طراحی شده است. ضمنا برای جابه جایی و نشستن ، تکیه گاه کاربر است. جابه جا شدن برای کاربرانی که حتی توان بلند شدن ندارند مهم است و با تکیه کردن را دسته صندلی می توانند خود را تا حدودی جابه جا کنند . که این امر از زخم بستر هم جلوگیری می کند

ارتفاع زیر دستی باید به گونه ای باشد که آرنج ها بتوانند به راحتی بروی آن استراحت کنند بدون که شانه ها متحمل فشار اضافی شوند.

انواع زیر دستی:

  • زیر دستی ثابت
  • زیر دستی با ارتفاع قابل تنظیم

در بین این دو مدل زیر دستی با ارتفاع قابل تنظیم ارجحیت دارد.فرد می تواند بنا بر ارتفاع بازوی کاربر و ارتفاع تشکچه قابل تنظیم است و هنگامی که فرد در پشت میز قرار می گیرد . برای اینکه به راحتی ویلچر به میز نزدیک شود می تواند ازتفاع زیر دستی را بالاتر یا پایین تر از میز تنظیم کرد.

زیر دستی جدا شونده یا زیر دستی تاشو: برای کاربرانی که از پهلو بر روی ویلچر مینشینند بهتر است از انواع زیر دستی جدا شوند یا تاشو استفاده شود.

ابزار های که برای نگهداری از یک سالمند یا معلول میتواند کمک نماید

توانمند سازی سالمندان و کمک به آنها برای آنکه بتوانند بدون کمک به همراه یا پرستار کارهای روزانه خود را انجام دهند ، بسیار مهم است . کاهش محدودیت های حرکتی به کمک این ابزار های توانبخشی علاوه بر ایجاد استقلال باعث بالا رفتن روحیه و از همه مهمتر اعتماد به افزایش سلامتی و شوق زندگی در آنها خواهد شد .

ویلچر : همانطور که گفته شد تنوع ویلچر بسیار زیاد است و ویلچر برقی را میتوان بهترین وسیله برای جابجایی در خارج خانه دانست . برای آشنایی انواع ویلچر و کاربرد هرکدام میتوانید مقاله ای که در اینخصوص تهیه شده است را مطالعه نماید .

رولیتر : رولیتر وسیله ای است که به سالمندان برای جابجایی با پاهای خودشان و ایجاد تحرک و جلوگیری از خشکی عضلات کمک بسیار زیادی مینماید .

واکر : واکر شبیه رولیتر است و انواع مختلفی دارد مانند واکر حلزونی و تاشو . این وسیله مانند رولیتر برای جابجایی بیمار توسط استفاده از دستان و پاهای خهود است بنابراین بایسد سالمندان از محدودیت های حرکتی کمی برخوردار باشد تا بتواند از این وسیله استفاده نماید .

دستشویی فرنگی : نشستن روی دستشویی ایرانی فشار زیادی به پا و کمر سالمندان وارد میکند بنابراین اکید توصیه میشود برای سفر حتما از دستشویی فرنگی مسافرتی استفاده شود .

تخت بیمار : تخت بیمار وسیله ای است که انواع مختلفی از برقی تا مکانیکی دارد . تعداد شکن و نوع خدماتی که تخت بیمار ارائه مینماید بسیار زیاد متنوع است بنابراین حتما باید با شناخت به نیاز و محدودیت های سالمند اقدام به خرید آن شود .

علاوه بر موارد ذکر شده ، شما میتوانید با کمک ابزار دیگر به زندگی راحت سالمند یا معلولین در منزل کمک نماید . این ابزار های میتواند دستگیره های جابجایی در حمام و دستشویی و ایمن کردن پرتگاه ها باشد .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.