مشکلات پوست مرغی و راهکاری درمانی آن

شاید شما هم جزو افرادی باشید که بعد از اصلاح پوستتان، دانه‌های کوچک قرمز رنگی را مشاهده می‌نمایید. احتمالا هیچکس از آن‌ها استقبال نمی‌کند و اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو هستید، باید بگویم که جای درستی آمده‌اید. در این مطلب به عارضه پوست مرغی پرداخته و درمان‌های آن را بررسی نموده‌ایم.

چه هنگام می‌گوییم دچار عارضه پوست مرغی شده‌ایم؟

می‌خواهید بدانید که مشکل پوست مرغی چیست، ابتدا باید خیالتان را راحت کرده و بگویم که این عارضه پوستی از جمله عارضه‌های جدی نمی‌باشد و کاملا بی‌خطر است. این مشکل پوستی با نام کراتوزیس پیلاریس هم شناخته می‌شود و به طور معمول مناطق خاصی از بدن را دچار می‌نماید. از جمله مناطق حساس بدن که دچار عارضه پوست مرغی می‌شوند می‌توان به پوست دست‌ها، ران‌ها و گونه‌ها اشاره نمود.

پوست مرغی، با دانه‌های کوچک قرمز رنگ خود را نشان داده و پوست زیبای شما را دچار عارضه می‌نماید، البته شما سوزش یا خارشی را احساس نمی‌نمایید و این دانه‌ها پس از گذشت چند ساعت به مرور محو می‌شوند. بسیاری از افراد حتی بعد از سی سالگی دیگر به این عارضه دچار نخواهند شد و برای همیشه از شر آن راحت می‌شوند.

مراجعه به پزشک، برای عارضه پوست مرغی

شاید با این سوال مواجه شدید که آیا باید برای رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه نمود یا خیر؟ نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد، در صورتی که اطمینان دارید که به این عارضه دچارید نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اگر شما با علائمی شبیه، خشک شدن پوست بعد از مشاهده دانه‌ها مواجه هستین، باید بگویم که این یکی از علائم پوست مرغی می‌باشد.

از دیگر علائم آن می‌توان به ظهور دانه‌های کوچک روی پوست دست‌ها، گونه‌ها، ران‌ها و باسن اشاره کنیم. دانه‌هایی که بر اثر عارضه پوست مرغی در روی پوست ظاهر می‌شوند، بدون هیچ دردی می‌باشند. گاهی هم به نظر می‌رسد که موهای بدن سیخ شده و دانه‌ها در تمام بدن ظاهر می‌شوند، اما این عارضه با سیخ شدن موهای بدن تفاوت داشته و دانه‌ها به رنگ قرمز کمرنگ می‌باشند ، برخی از افراد نیز این عارضه را بیشتر در فصول خشک سال تجربه می‌نمایند چون در فصول خشک سال، پوست بدن نیز رطوبت خود را از دست داده و خشک‌تر می‌شود.

عارضه پوست مرغی و ارتباط آن با سن

هر چند که این عارضه در بین تمام سنین دیده می‌شود، اما باید بگوییم که عارضه پوست مرغی بیشتر در بین نوجوانان یا جوانان دیده می‌شود. ولی گاهی بین نوزادان هم دیده می‌شود که باعث نگرانی مادرانشان می‌گردد. اگر مطمئن نیستید که این عارضه بی‌خطر را دارید یا خیر، به پزشک مراجعه نمایید. در غیر اینصورت برای عارضه پوست مرغی نیازی به پزشک نخواهید داشت.

عارضه پوست مرغی

علل و عوامل موثر بر عارضه پوست مرغی

از جمله عللی که تاکنون برای این عارضه مطرح شده است می‌توان به ترشح کراتین اشاره نمود. کراتین که نوعی پروتئین است، برای محافظت پوست در برابر عفونت ترشح می‌شود. در این حالت منافذی که فولیکول مو از آن خارج می‌شود مسدود می‌گردد. این اتفاق باعث می‌شود که دانه‌های کوچک روی پوست به وجود بیایند.

دلیل اینکه چرا کراتین در آن لحظات ترشح می‌شود را هنوز نمی‌دانیم اما پزشکان احتمال می‌دهند که به دلیل بیماری‌های ژنتیکی و مشکلات پوستی این اتفاق می‌افتد. برای افرادی که پوست خشک دارند احتمال اینکه این عارضه را تجربه نمایند بیشتر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جلوگیری از کاهش احتمال این عارضه، رطوبت رسانی به پوست را بیشتر نمایید.

به طور کلی توصیه می‌شود که از دوش‌های طولانی مدت اجتناب نموده، به پوست خود رطوبت بیشتری برسانید و از خشک شدن آن جلوگیری نمایید. در هنگام دوش گرفتن از آب داغ، استفاده نکنید زیرا باعث می‌شود که پوستتان بیشتر خشک شود. می‌توانید برای کاهش این دانه‌های مزاحم، از دستگاه بخور سرد استفاده نمایید.

پوست مرغی و راهکارهای درمانی

برای درمان پوست مرغی، نمی‌توان درمان کامل یا سریعی را ارائه نمود. اما نگران نباشید، با استفاده از برخی از راهکارها می‌توانید کمتر با این مشکل مواجه شوید و به مرور به بهبود این عارضه کمک نمایید. در اینجا چند راهکار را برای کمک به شما ارائه نموده‌ایم:

  • استفاده از مرطوب کنندگان پوست: به افرادی که دچار عارضه پوست مرغی هستند پیشنهاد می‌شود که از کرم ها یا لوسیون‌های نرم کننده پوست استفاده نمایند. اگر به صورت مرتب این کار را انجام دهید و به پوست خود رطوبت کافی را برسانید، شاهد تغییرات چشمگیری در زمینه عارضه پوست مرغی خواهید شد.
  • استفاده از لایه بردار پوست: لایه بردارها، لایه‌ای از پوست مرده را برداشته و باعث می‌شود که در هنگام ترشح کراتین، منافذ پوست بسته نشده و در نتیجه دانه‌های قرمز رنگ نیز به وجود نمی‌آیند. برای نوجوانان و افرادی که پوست‌های حساسی دارند، باید در استفاده از لایه بردار دقت کنند و توجه داشته باشند که ممکن است استفاده از لایه بردار منجر به قرمزی یا آسیب دیدگی پوست گردد.
  • استفاده از رتینوئید موضعی: رتینوئیدها، از خانواده ویتامین آ هستند و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود که منافذ فولیکول باز بماند و در نتیجه از بروز عارضه پوست مرغی جلوگیری شود. اگر به داروخانه‌ها مراجعه نمایید، این محصول را در اختیارتان قرار خواهند داد.
  • استفاده از لیزر: در نهایت اگر باز به کار بردن راهکارهای ذکر شده باز هم با عارضه پوست مرغی مواجه هستید، به شما پیشنهاد می‌شود از لیزر استفاده نمایید. احتمال قرمزی و التهاب پوستی در لیزر به حداقل خود می‌رسد. البته استفاده از لیزر نیازمند صرف هزینه بیشتری نسبت به دیگر راهکارها می‌باشد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.