آیا استفاده از دستگاه بخور برای نوزاد مناسب است؟

آماده شدن خانه، برای ورود یک نوزاد جدید می‌تواند مانند یک کار بی پایان به نظر برسد. تمام والدین از مدت‌‎ها قبل از به دنیا آمدن نوزاد خود، سعی در آماده کردن اتاق و تهیه وسایل مورد نیاز برای راحتی کودک خود می‌نمایند، از مدت‌ها قبل لیست اقلام مورد نیاز را تهیه کرده و آن را به مرور خریداری و به خانه خود منتقل می‌کنند، اما سوالی که در اینجا مطرح است آن است که، آیا به فکر گرفتن یک مرطوب کننده هستند و خرید یک دستگاه بخور برای نوزاد در برنامه ریزی آن‌ها قرار دارد؟

شاید تعجب کنید و این سوال برای شما مطرح شود که آیا دستگاه بخور برای نوزادان مناسب هستند یا خیر، یا شاید همه چیز در مورد فواید استفاده از مرطوب کننده برای کودک خود را شنیده باشید یا دوست دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مطلب، ما استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده برای نوزادان را بررسی می‌کنیم و سعی خواهیم کرد آنچه برای حفظ امنیت و سلامتی کودک کوچک خود باید از آن‌ها آگاه باشید بیان نمایم:

‌چگونه نوزاد از دستگاه بخور یا مرطوب کننده هوا سود می‌برد؟

همه ما می‌دانیم که نوزاد تازه به دنیا آمده بسیار حساس است و مراقبت ویژه‌ای بخصوص تا ۱۲ ماهگی لازم دارد، در حالی که ما سعی می‌کنیم به همه نیازهای اصلی کودک خود توجه کنیم اما بعضی وقت‌ها از اصلی‌ترین نیاز او که تامین هوای سالم و استاندارد است، غافل می‌شویم.

رطوبت ساز یا همان دستگاه بخور سرد و گرم می‌تواند برای نوزاد کوچک شما بسیار مفید باشد. در اینجا برخی از بهترین مزایای مستقیم این وسایل ارائه شده است:

خوابیدن کودک با دستگاه بخور

دستگاه بخور از خشکی پوست جلوگیری کنید

نوزادان دارای پوستی نرم و شکننده هستند، پس از نه ماه غرق بودن در مایعات آمنیوتیک در رحم، نوزادان معمولاً هنگام مواجهه با محیط خشک خارج، دچار خشکی پوست و پوسته پوسته شدن پوست می‌شوند. این عارضه می‌تواند در زمستان که سیستم‌های گرمایشی که هوا را گرم و خشک می‌کنند تشدید شود یا حتی در تابستان، سیستم مدرن سرمایشی و گرمایشی متاسفانه رطوبت هوا را کاهش می‌دهند و کاهش رطوبت هوا برای پوست نوزدان مضرر است.

حفظ رطوبت مناسب هوا هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان توصیه می‌گردد با استفاده از مرطوب کننده‌های هوا، خشک شدن پوست کودکان متوقف می‌شود. خشکی پوست می‌تواند باعث لایه برداری، ناراحتی و بثورات پوستی شود که همگی را می‌توان با استفاده از مرطوب کننده هوا کاهش یا حتی به طور کامل پیشگیری کرد.

جلوگیری از عفونت‌ها

هوای خشک همچنین می تواند باعث خشک شدن مجاری تنفسی شود و به مرور زمان، مخاطی را که به آن اعتماد می‌کنیم تا جلوی ورود ویروس‌ها و میکروب‌ها را تا قبل از اینکه آن‌ها بتوانند وارد بدنمان شوند و ما را بیمار کنند بگرید، خشک می‌کند. کودک شما در سنین پایین نسبت به عفونت آسیب پذیرتر است.

بهترین دستگاه بخور برای کودک

حتی اگر شما یا شریک زندگی تان در حال شیردهی هستید و آنتی بادی‌های اصلی را به اشتراک می گذارید، هنوز می‌توانید یک قدم جلوتر بروید تا با استفاده از یک مرطوب کننده، در محافظت از کودک خود در برابر بیماری محافظت کنید. دستگاه بخور کمک می‌کند تا قسمت کوچک و حساس بینی شما به طور طبیعی مرطوب باشد و از این طریق می‌تواند یک لایه دیگر از محافظت در برابر میکروب‌های ناخوشایند موجود در هوا ایجاد کند.

سرفه و احتقان را آسان می‌کند

اگر کودک شما دچار سرماخوردگی شود، راه‌های تنفسی با انسداد مواجه می‌شوند و تنفس به سختی صورت گرفته و فشار زیادی به قلب برای تامین اکسیژن از طریق شش‌ها وارد می‌شود، از طرفی نوزادان جوان معمولاً نمی‌توانند داروهای سرماخوردگی مصرف کنند که می‌تواند شما را در هنگام انتظار برای بهبود سرماخوردگی دچار احساس درماندگی نماید.

استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا یا همان دستگاه بخور می‌تواند با باز کردن معابر بینی، تسکین احتقان و رفع احساس ناخوشایند گلو خشک، به تنفس بهتر کودک شما کمک کند تا شما و کودک شما بهتر استراحت کنید.

بهترین انواع رطوبت ساز برای کودک شما

اگر قبلاً رطوبت ساز نداشته‌اید شاید کمی تعجب کنید، وقتی متوجه شوید که چندین نوع مختلف دستگاه بخور در دسترس می‌باشد. بیایید به انواع دستگاه بخور که بیشتر برای نوزادان توصیه می‌شود نگاهی بیندازیم:

بیشتر بخوانید:
دستگاه بخور و سلامتی

دستگاه بخور گرم

این یکی از رایج‌ترین انواع رطوبت ساز است و هرچند تکنولوژی این دستگاه‌ها قدیمی است اما می‌توانید آن‌ها را در مدل‌های مخصوص برای کودک هم پیدا کنید تا با دکوراسیون اتاق کودک متناسب باشند. دستگاه بخور گرم ابتدا آب را با استفاده از المنت‌های برقی به بخار تبدیل کرده، سپس این بخار داغ به وسیله فن به فضا پرتاب می‌گردد.

از مزایای استفاده از این سیستم این است که این مرطوب کننده‌های تبخیر کننده (دستگاه بخور گرم) خود به خود تنظیم می‌شوند، بنابراین شما خطر رطوبت بیش از حد را نخواهید داشت. هنگامی که هوا به یک رطوبت مشخص می‌رسد، دستگاه رطوبت کمتری را جذب می‌کند تا آب کمتری تبخیر شود. همچنین فن این دستگاه‌ها میزان مشخصی از سر و صدای را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای کمک به خواب کودک مفید باشد.

مرطوب کننده التراسونیک

دستگاه‌های مرطوب کننده اولتراسونیک از لرزش‌های اولتراسونیک برای ایجاد مه از طریق شکستن مولکول‌های آب استفاده می‌کنند. آن‌ها کمی شبیه یک بلندگو از سیستم صوتی منزل شما هستند به جز اینکه کاملاً ساکت هستند. برای اطمینان از عدم انتشار ذرات معدنی ناخواسته از آب در هوا، بهتر است در این دستگاه‌ها از آب مقطر و یا آب پاک استفاده شود.

برخی والدین سر و صدای ایجاد شده توسط این مدل‌های دستگاه بخور را ترجیح می‌دهند، در چند ماه اول زندگی کودک که اکثر اوقات را با مادر می‌گذراند، ممکن است استفاده از یک دستگاه کم صدا برای خوابیدن مادر و کودک بسیار مفید باشد.

دستگاه بخور و مرطوب کننده

دستگاه تصفیه هوا و رطوبت ساز ۲ در ۱

یک دستگاه تصفیه هوا و رطوبت ساز می‌تواند هزینه کمی بیشتر داشته باشد، اما این هزینه اضافی ارزش آرامش فوق العاده‌ای را که ایجاد می‌کند را دارد. زیرا این دستگاه‌ها هوایی را که کودک شما در آن تنفس می‌کند تصفیه می‌کنند و مطمئن می‌شوند خانه شما در یک رطوبت بهینه قرار دارد. اگر کسی در خانواده شما از آلرژی رنج می‌برد، حتما باید یکی از این مدل‌ها را خریداری کنید.

در صورتی که حیوانات خانگی در خانه دارید و در مورد همه ذرات اضافی، گرد و غبار، ذرات معلق در هوا نگران هستید، استفاده از این دستگاه‌ها ایده خوبی هستند. کودک در چند هفته اول زندگی در حساس‌ترین و آسیب پذیرترین شرایط خود است، بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه هوا و رطوبت ساز (دو در یک) می‌تواند این هفته‌ها را راحت‌تر و ایمن‌تر کند.

چه دستگاه بخوری بخریم؟

این سوالی است که همواره ذهن تمامی خریداران را درگیر می‌نماید، اما نگران نباشد ما در کنار شما هستیم و با ارائه مشاوره تخصصی به شما جهت خرید مناسب کمک خواهیم کرد.

دستگاه بخور سرد یا گرم

شاید به این فکر کرده باشید از دستگاه بخورهای گرم‌ المنتی برای کودک خود استفاده کنید، زیرا وقتی کودک شما سرفه یا سرماخوردگی دارد، می‌توانند به بهبود سرما خوردگی و ایجاد آسایش خاطر کمک کنند. اما استفاده از این دستگاه‌ها برای اتاق کوکان که امکان دسترسی به آن را دارند به دلیل احتمال سوختگی و دمای بسیار بالای بخار خروجی به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد و اگر به دلیلی این دستگاه را انتخاب کردید، همواره آن را از دسترس فرزندان خود خارج کنید.

سودمندی استفاده از دستگاه بخور سرد با تکنولوژی التراسونیک برای نوزادان و کودکان از طریق تجربه و نتایج تحقیقات‌های صورت گرفته و مذاکره با پزشکان متخصص به اثبات رسیده است بنابراین ما از بین انواع بخور، دستگاه بخور سرد را توصیه می‌کنیم.

ویژگی‌های دستگاه بخور توصیه شده برای نوزادان

هنگام خرید دستگاه مرطوب کننده برای کودک خود بررسی کنید که چه ویژگی‌هایی برای شما اهمیت بیشتری دارد و کاربردی هستند. برخی از ویژگی‌های خاص می‌تواند مفیدتر از سایرین باشد و این ویژگی‌ها به شما برای پذیرایی بهتر از نوزاد تازه به دنیا آمده کمک خواهد نمود.

تمیز کردن

قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که دستگاه بخور شما به راحتی تمیز می‌شود. تمیز کردن دستگه بخور به صورت منظم بسیار حائز اهمیت است، اصولاً هرچه تمیز کردن دستگاه راحت‌تر باشد، بهتر می‌شود آب‌های راکد که محلی برای پرورش میکروب‌ها است را تخلیه کرد. بنابراین باید واقعاً اطمینان حاصل کنید که رطوبت ساز شما به طور مرتب تمیز شود.

اندازه اتاق

حداکثر اندازه اتاق توصیه شده در کاتالوگ دستگاه چقدر است؟ اگر از دستگاه بخور برای اتاق کوک به صورت اختصاصی استفاده می‌کنید این مربوط به یک مهد کودک کوچک باشد، احتمالاً بیشتر رطوبت سازها اندازه مناسبی دارند. اگر زمان زیادی را با کودک خود در اتاق‌های دیگر می‌گذرانید که بسیار بزرگ‌تر است ممکن است بخواهید یکی از مواردی را که در فضاهای بزرگتر مؤثر است در نظر بگیرید.

چراغ‌ها

برخی ازدستگاه‌های بخور دارای چراغ نورانی در شب هستند که می‌تواند بسیار مفید باشد و به عنوان چراغ خواب در اتاق کودک استفاده شوند، نور ملایم می‌تواند موجب آرامش کودک هنگام خواب شود.

ظاهر

از آنجایی که دستگاه‌های بخور به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل یا اتاق کودک شناخته می‌شود، تولید کنندگان طرح‌های مخصوص کودکان ارائه می‌دهند. با انتخاب رنگ‌های روشن و تم‌های حیوانات، گزینه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که می‌تواند مرطوب کننده کودک شما را به یک قطعه تزئینی زیبا و همچنین یک وسیله ضروری برای اطمینان از رفاه آن‌ها تبدیل کند.

فیلترها

اگر از رطوبت ساز یا همان دستگاه بخور با عملکرد تصفیه هوا استفاده می‌کنید بررسی کنید که فیلترها چه مدت کارایی دارند و از کجا می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. ضمنا فیلترهای HEPA یکی از بهترین انواع فیلتر برای تصفیه هوا است و می‌توانند بیش از ۹۹٪ ذرات معلق در هوا را جذب کند و از هوای که توسط کودک شما تنفس می‌گردد خارج کنند.

محافظت از دستگاه بخور

در حالی که استفاده از رطوبت ساز روشی عالی برای اطمینان از آسایش و سلامتی کودک شماست، لازم است به طور مرتب آن را تمیز کنید. با تمیز کردن مخزن آب، چند بار در هفته، اطمینان حاصل نماید که هیچ باکتری در آب راکد شروع به رشد نمی‌کند. این کار باید طبق دستور العمل‌های شرکت سازنده صورت پذیرد تا آسیبی به دستگاه وارد نشود.

همچنین هنگام تمیز کردن مخزن به یاد داشته باشید که لازم است مرطوب کننده خود را خشک کنید. اگر قسمت داخلی دستگاه مرطوب باشد، میکروب‌ها هنوز قادر به رشد در آنجا هستند. بنابراین کافی است دستگاه مرطوب کننده خود را (منهای مخزن آب) در جایی مناسبی قرار دهید و بگذارید یک یا دو بار در هفته خشک شود.

همچنین ممکن است خوانده باشید که در مرطوب کننده خود باید از آب مقطر استفاده کنید. این امر به ویژه برای استفاده از دستگاه بخور سرد بسیار مهم است. آب مقطر حاوی هیچ ماده معدنی نیست، بنابراین هوای مرطوب تمیزتر شده و دارای ذرات معلق کمتری خواهد بود.

علاوه بر این استفاده از آب مقطر در دستگاه بخور کودک شما، به کاهش رشد باکتری‌ها و ایجاد سنگ‌های آهکی و سایر رسوبات که می‌تواند بر عملکرد رطوبت ساز شما تأثیر منفی بگذارد، کمک می‌نماید. به یاد داشته باشید از آنجا که نوزادان از ما حساس‌تر و شکننده‌تر هستند، این جزئیات کوچک می‌توانند تفاوت زیادی در بهزیستی آن‌ها ایجاد کنند به خصوص در روزهای اولیه.

نتیجه نهایی

امروزه با سیستم‌های پیشرفته گرمایش و سرمایش در خانه، رطوبت سازها نقش مهمی در حفظ سلامت و راحتی خانواده‌های ما دارند. تاکید می‌گردد که کودک شما نباید در معرض هوای خشک قرار گیرد، این موضوع از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است، زیرا این موضوع می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر بیماری و ناراحتی قرار دهد.

دستگاه بخور یا رطوبت ساز اکنون برای بسیاری از افراد به عنوان یک قطعه اساسی از تجهیزات اتاق کودک مورد توجه قرار گرفته است، رطوبت ساز به کودک شما برای سالم بودن و راحتی کمک می‌کند. از آن‌ها می‌توان برای تصفیه هوا و همچنین بهبود سطح رطوبت، مرطوب نگه داشتن پوست و رفع هرگونه سرفه و سرماخوردگی استفاده کرد. صدای فن در بعضی از مدل‌ها حتی می‌تواند به شما و کودک شما برای بهبود کیفیت و کمیت خواب کمک کند. به یاد داشته باشید که خواب برای تازه مادر شدگان بسیار مهم است.

ترجمه و بروزرسانی : سایت شهر سلامت

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.