تشک مواج چیست

در این مقاله به معرفی انواع تشک مواج و بررسی ویژگی های هر کدام از انواع آن می پردازیم. هم چنین شما را با بهترین تشک های مواج موجود در بازار و فاکتور های انتخاب بسته به شرایط بیمارتان از جمله وزن و مدت زمان استراحت در تخت آشنا خواهیم نمود.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین تشک مواج زخم بستر

زخم بستر چیست؟

زخم بستر معمولا در افرادی ایجاد می شود که مدت زیادی و یا حتی برای باقی عمر مجبور به ماندن در بستر هستند و این بی تحرکی مهم ترین عامل بروز زخم بستر است. زخم بستر یا زخم فشاری معمولا در نواحی ایجاد می شود که بین پوست و بافت استخوانی عضله ای وجود ندارد و به علت انسداد خون رسانی این نواحی دچار ضایعه پوستی می شود و فقط مختص بستر نیست. خیلی اوقات این زخم ها در افراد ویلچر نشین نیز دیده می شود.

در این میان افرادی که دچار اضافه وزن هستند به دلیل اندازه و عدم تحرک در معرض ریسک بالاتری از زخم بستر هستند ، این وزن زیاد مانع از این می شود که به صورت متناوب هر ۲ ساعت یک بار چرخش داشته باشند . چاقی باعث می شود بر روی قلب و ریه ها فشار بیشتری وارد شود تا اکسیژن و مواد غذایی را به سرتاسر بدن برساند . کمبود اکسیژن و خون باعث بوجود آمدن مشکلات مزمن پوستی و نهایتا زخم بستر می شود . جریان خون به بافت چربی ممکن  است به اندازه کافی نباشد و نتواند اکسیژن و تغذیه مناسب را تامین کند .علاوه بر این بیماران چاق معمولا دچار تعرق بیشتری هستند.رطوبت ریسک ابتلا به زخم بستر را افزایش می دهد ، همچنین احتمال بروز التهاب و جوش های پوستی را بیشتر می کند . این گونه زخم های بستر در صورتی که درمان نشوند تشدید می شود و می تواند عفونت کند و حتی زندگی بیمار را به مخاطره مواجه نمایند . 

پیشگیری و درمان زخم بستر با تشک مواج زخم بستر

یکی از مهم ترین راه های پیش گیری از زخم بستر و حتی درمان زخم بستر استفاده از تشک مواج می باشد .  پیشرفت های تکنولوژیکی کمک شایانی برای پیش گیری از بروز چنین مشکلاتی و درمان موفق زخم بستر می کند.

البته تولید کنندگان همواره باید به روز باشند و مطابق با اخرین تکنولوژِی حرکت کنند تا بهترین استاندارد نگهداری برای افرادی که دچار ضعف حرکتی هستند و در معرض ابتلا به زخم بستر هستند را فراهم کنند و شانس بالاتری برای رهایی از عوارض زخم بستر به آن ها بدهند .

تشک مواج و ضد رخم بستر امسیگ

انواع زخم بستر بسته به درجه شدت عبارتند از:

زخم درجه یک : فقط در این حالت فرد احساس فشار بیشتری در ان ناحیه می کند و یک مقدار دچار التهاب است که این شروع زخم بستر می باشد.

زخم درجه ۲: یک زخم کوچک همراه با مقدار کمی التهاب و قرمزی به چشم می خورد.

زخم درجه ۳: این نوع زخم به سطح عضلات می رسد و سلول های مرده همراه با عفونت وجود دارد.

زخم درجه ۴: این نوع زخم بسیار عمیق است و علاوه بر عضلات ، استخوان را هم درگیر می کند .

درمان زخم بستر با تشک مواج ( نکات مهم در خرید تشک مواج )

شما قبل از خرید تشک مواج حتما باید به موارد زیل توجه داشته باشید ، تا بتوانید تشک مواجی را انتخاب کنید که بیشترین کارایی را در مراقبت از بیمارتان، پیشگری و یا احیانا درمان زخم بسترش داشته باشد.

– شدت و سطح زخم بستر :

بویژه سطح زخم بستری که بیمار با آن درگیر است.

– میزان تحرک:

 میزان حرکتی که بیمار قادر است انجام دهد. بعضی از بیماران می توانند اندکی جابه جا شوند ولی گاهی اوقات بیمار حتی برای کوچکترین حرکن نیاز به کمک دارد.

– طول مدت بستری:

مدت زمانی که باید در تخت بستری باشد، که این زمان می تواند از چند ماه تا چند سال و یا حتی باقی عمر باشد.

– وزن بیمار:

همان طور که گفتیم هر چه قدر وزن بیمار بیشتر باشد احتمال بروز زخم بستر و عوارض مربوطه بیشتر است . امروزه برندهای متنوع از تشک مواج در بازار موجود است . معمولا این تشک های مواج  در بازار با اسامی مختلفی شناخته می شوند انواع تشک مواج موجود عبارتند از : تشک مواج تخم مرغی، تشک مواج سلولی، تشک مواج سنسوری که هر کدام از ان ها کارایی و آپشن های متفاوتی دارد .

هر چه قدر سطح موارد ذکر شده بالاتر باشد ، قاعدتا بیمار شما به تشک مواج پیشرفته تر و مجهزتری نیاز دارد که به خوبی از او محافظت کند.

انواع تشک مواج ( انتخاب تشک مواج متناسب با نیاز شما):

تشک مواج چیست :

تشک مواج تخم مرغی

تشک های مواج تخم مرغی که به عنوان تشک مواح ساده یا تشک مواج زنیوری نیز شناخته می شوند معمولا قیمت مناسب تری دارد ، تحمل وزن آن ها کمتر است مثلا تا حدود ۱۰۰ کیلوگرم می باشد و برای افرادی مناسب است که کمتر از یکسال ( چند ماه ) مجبور به خوابیدن در تخت هستند .این تشک ختم مرغی یا زنبوری دارای حدود ۱۳۰ حباب است .این تشک ها دارای یک کمپرسور هوا هستند که هوا را وارد حباب ها می کند و از این طریق فشاور وزن بیمار را در نقاط مختلف بدن جابه جا می کند .برخی از انواع دارای سوراخ های ریزی هستند که از تعریق بدن جلوگیری می کند. معمولا این نوع تشک مواج برای بیمارانی مناسب است که به زخم بستر سطح یک و سطح دو مبتلا هستند و می خواهیم  بیشتر جنبه پیش گیری داشته باشد. بنابرین زمانی که زخم بستر  سحطی می باشد و مدت بستری نیز کوتاه می باشد ، تشک مواج تخم مرغی توصیه می شود.

تشک مواج سلولی

تشک های مواج سلولی تحمل وزن بالاتری در حدود ۱۲۰ کیلوگرم را دارند و برای افرادی مناسب است که زیر ۲، ۳ سال باید بستری باشند. ظاهر آن شبیه لوله های در کنار هم چیده شده است که توسط کمپرسور باد می شود و وزن را به صورت مناسب پخش می کند و از وارد آوردن فشار به یک نقطه جلوگیری می کند. تعداد این لوله ها یا سلول ها ۱۵ تا ۲۵ عدد می باشد و برای زخم بستر سطح سوم و چهارم نیز توصیه می شود. قیمت این تشک مواج سلولی از انواع تشک مواج زنیوری بالاتر است . 

تشک های مواج بیمارستانی ( تشک مواح لیزری) ،تشک مواج فوق تخصصی 

از جمله ویژگی های این تشک ها وجود جریان هوای نامحسوس در روی تشک است که از تعریق که مهم ترین عامل بروز و حادتر شدن زخم بستر می باشد جلوگیری می کند .منافذ ریزی و لیزری بر روی تشک وجود دارد که مقداری از هوای داخل سلوها را به بیرون هدایت می کند که باعث ایجاد این جریان هوای نامحسوس در زیر بیمار می شود.از اینرو به این تشک ها، تشک های مواج لیزری هم گفته می شود.

این تشک مواج وزن های بالایی را نیز تحمل می کند . برای افرادی که حتی ممکن است تا آخر عمر در بستر باشند و یا دچار زخم های بستر خیلی شدید و با ریسک بالا هستند نیز مناسب است.

از دیگر مزایای این تشک های فوق تخصصی وجود سیستم CPR است که باد سلول ها را به سرعت خالی می کند و برای بیمارانی که به طور ناگهانی نیاز به ماساژ قلبی و احیا پیدا می کنند، مناسب است.

برخی از انواع این تشک های حرفه ای دارای سیستم هشدار صوتی و یا دیداری هستند که از خرابی یا مثلا سوراخ شدن یک سلول خبر می دهد تا مراقب بیمار را آگاه کند و مراقب در جهت رفع مشکل اقدام کند.ار اینرو به ان ها ، تشک مواج سنسوری نیز گفته می شود. 

برخی از انواع این تشک ها دارای سیستم هوشمند تنظیم فشار داخل تشک بر اساس وزن بیمار هستند. 

معرفی بهترین مارک تشک مواج یا تشک زخم بستر :

 در این قسمت به معرفی بهترین تشک مواج های موجود در بازار در طبقه بندی های مختلف خواهیم پرداخت :

تشک مواج خانگی :

   پس بررسی  انواع تشک مواج خانگی از برندهای مختلف و بر اساس بازخور و اخذ نظرات مشتریان و مصرف کنندگان در صورتیکه وزن بیمار شما کمتر از ۸۰ کیلوگرم باشد و دچار رخم بستر نگردیده باشد، برای جلوگیری از ابتلا به زخم بستر بدون شک تشک مواج امسیگ مدل AM30  با دو سال گارانتی پمپ یکی از بهترین موجود در بازار است

 تشک مواج  خانگی –  کلینیکی:

اگر وزن بیمار شما بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم و مبتلا به سطح اولیه زخم بستر است و محدویت های حرکتی دارد بهترین تشک مواج پیشنهادی میتواند  تشک زخم بستر AD1300   سلولی ایر داکتر باشد

 تشک مواج بیمارستانی :

اگر وزن بیمار شما بالای ۱۲۰ کیلو گرم و مبتلا به سطوح پیشرفته زخم بستر باشد و به مدت طولانی بستری میباشد بهترین تشک مواج  با توجه به بررسی های صورت گرفته و مقایسه امکانات محصولات مختلف میتواند تشک AD1400  ایرداکتر و تشک مواج ایزی لایف بیمارستانی مدل ۹۳۴ST باشد .

زخم بستر در سالمندان

زخم بستر در سالمندان از مواردی است که بسیاری از افراد نگران آن هستند. دراز کشیدن و بی تحرکیِ دراز مدت بر روی تخت می تواند باعث ایجاد زخم بستر در سالمندان گردد. این زخم تنها به علت بی تحرکی و کاهش خون رسانی ایجاد می گردد. بسیاری از سالمندان بیمار توانایی حرکت ندارند و مجبورند که به صورت ۲۴ ساعته بر روی تختی دراز بکشند. عارضه این دراز کشیدن طولانی مدت، زخم بستر می باشد.

دلیل به وجود آمدن زخم بستر در سالمندان

افرادی که در خانه از بیمار سالمندی مراقبت می نمایند باید اطلاعات دقیق و کافی را در این باره کسب کنند. در صورتی که اطلاعات درستی نداشته باشید ممکن است بعدها مشکلات بسیار بزرگی پدیدار گردد. زمانی که فرد به صورت طولانی مدت در حالت دراز کش می ماند، قسمت های استخوانی بدن به پوست فشار وارد می نمایند. این فشار ممتد و طولانی سبب تخریب سلول های پوستی و بافتی آن ناحیه می گردد. پشت کتف، بین باسن، پاشنه و پشت سر از جمله نقاطی هستند که امکان ایجاد زخم بر روی آن ها وجود دارد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد زخم بستر در سالمندان کشیده شدن پوست می باشد. به طور مثال اگر سر بیمار کمی بلند تر از بدن او باشد، بدن به سمت پایین کشیده می شود. این کشش و اصطکاک به وجود آمده باعث آسیب رسیدن به لایه های پوستی می شود. در اثر همین اصطکاک خون رسانی به بافت انجام نمی شود و در نتیجه زخم هایی بر روی بدن ایجاد می گردد. البته راه هایی برای پیشگیری و درمان این زخم ها وجود دارد که هر پرستاری باید اطلاعات دقیقی درباره ی آن ها داشته باشد.

چه افرادی مستعد زخم بستر هستند؟

در برخی از بیماران سالمند ریسک ابتلا به زخم بستر بیشتر از سایرین می باشد. سالمندانی که دچار ضعف عضلانی هستند، یعنی نمی توانند به راحتی حرکت کنند و تغییر وضعیت دهند. این بیماران معمولا کارهای شخصی خود را به کمک پرستار و همراهان انجام می دهند. به دلیل کمبود حرکت در این افراد میزان ریسک ابتلا شدن به زخم بستر بسیار زیاد است. بیمارانی که دچار فلجی هستند و قسمتی از بدن آن ها فلج می باشد نیز در گروه افراد ریسک پذیر قرار می گیرند.

افرادی که در کما هستند و یا به دلیل مصرف داروهایی توانایی حرکت ندارند. این افراد به دلیل بی تحرک بودن مداوم، مستعد زخم بستر می باشند. در اغلب موارد بیماران کمایی هر چند وقت یکبار مورد درمان قرار می گیرند تا از به وجود آمدن زخم بستر جلوگیری شود. به طور کلی هر فردی که به صورت بی تحرک و یا کم تحرک بر روی تختی قرار بگیرد، مستعد ابتلا به زخم بستر می باشد.

زخم بستر در سالمندان حتما باید پیشگیری و کنترل گردد. می توان با استفاده از روش هایی میزان خون رسانی به بافت ها را افزایش داده و از به وجود آمدن زخم بستر جلوگیری کرد.

راه های پیشگیری از زخم بستر در سالمندان

پیشگیری کردن از ایجاد زخم بستر در سالمندان بسیار راحت تر و بهتر از درمان آن است. به اصطلاح پیشگیری از زخم بستر بسیار منطقی تر می باشد. اولین اقدام برای پیشگیری از زخم بستر در سالمندان تعویض مداوم لباس ها و ملحفه های خیس می باشد. ملحفه ها و لباس های خیس می تواند میزان اصطکاک و ریسک زخم بستر را بیشتر نماید. بهتر است به طور مرتب ملحفه و لباس های بیمار سالمند خود را کنترل کنید و در صورت خیس بودن آن ها را تعویض نمایید.

چروک شدن لباس و ملحفه نیز می تواند تاثیر زیادی در ایجاد زخم بستر در سالمندان داشته باشد. صاف نبودن سطح زیرین بدن بیمار باعث ایجاد اصطکاک و افرایش ریسک زخم می گردد. به طور مرتب باید لباس ها و ملحفه های تخت بیمار را صاف کنید و از چروک شدن آن ها جلوگیری نمایید. معمولا با هر حرکت کوچکی بر روی تخت چروک هایی ایجاد می گردد بنابراین بهتر است بعد از هر حرکت بیمار ملحفه و لباس های بیمار را کنترل نمایید. با کنترل مرتب می توان از زخم بستر در سالمندان پیشگیری کرد.

رسیدگی به رژیم غذایی و رساندن مکمل های لازم نیز از جمله یکی از موارد بسیار مهم در پیشگیری از زخم بستر در سالمندان می باشد. در صورتی که بدن با کمبود آب، ویتامین و مواد مغذی روبه‌رو شود، ریسک ابتلا به زخم بستر بیشتر خواهد شد. بیمار حتما باید میزان آب کافی را به طور روزانه دریافت نموده و از مکمل های لازم استفاده نماید.

در بیمارانی که رژیم غذایی مناسبی ندارند امکان به وجود آمدن زخم بستر بسیار بیشتر می باشد. بهتر است پرستار به طور مرتب مواد غذایی مورد نیاز بیمار را به او بدهد.

محل دراز کشیدن بیماران کم تحرک نباید به طور مرتب تغییر گردد. کشیدگی و وجود فشار می تواند زخم بستر در سالمندان را بسیار بیشتر نماید. در هنگام جا به جایی معمولا پوست کشیده می شود و همین موضوع باعث به وجود آمدن زخم بستر در سالمندان می گردد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.