زخم بستر چیست و تشک مواج چه کمکی به بهبود آن میکند

به آسیب‌های وارده به پوست ، ماهیچه و بافت‌های بدن که در اثر عدم جابجایی اعضا بدن و وارد آمدن فشار در مدت زمان طولانی به صورت زخم‌های شبیه سوختگی بروز نموده و نمایان می‌گردد زخم بستر گفته می‌شود.

از آنجایی که این بیماری و عوارض آن در بیمارانی که به مدت طولانی بستری هستند و قابلیت جابجایی ندارند بوجود می‌آید به آن زخم بستر گفته می‌شود، عدم تحرک و جابجایی و خوابیدن در وضعیت ثابت باعث وارد آمدن فشار به بافت بدن و له‌شدگی و درنتیجه کاهش جریان خون از بین رفتن پوست و ماهیچه‌ها می‌گردد. این زخم بیشتر در لگن ، کمر، آرانج و نقاط استخوانی بدن ایجاد می‌شود ، زیرا توزیع نیرو و فشار در این نقاط به دلیل کم بودن حجم چربی مناسب نیست.

جامعه خطر در بیماری زخم بستر شامل بیماران در حال کما ، بیماران قطع نخاع یا فلج ، سالمندان ، بیماران ناتوان حرکتی میباشند ، متاسفانه بیماری دیابت و نقص ایمنی احتمال ایجاد و توسعه زخم بستر را افزایش میدهد .

مراحلِ ایجاد زخم بستر

مرحله اول : قرمز رنگِ شدن و سرخ شدن پوست

مرحله دوم : از بین رفتن پوست در محلی که قبلا قرمز شده است

مرحله سوم : باز شدن زخم از بین رفتن بافت هایی پوست و گوشت

مرحله چهارم : از بین رفتن بافت های بدن ، عضلات و پیشرفت سریع آن تا رسیدن به استخوان

طیف رده زخم بستر از ۱ ( زخم بستر سطحی ) تا ۴ ( زخم عمیق عفونی و خطر مرگ ) میتواند باشد

تشک مواج کارکرد آن در بهبود و محافظت از زخم بستر :

یکی از روش ها و ابزاری که میتواند با عث بهبود و جلوگیری از پیشرفت زخم بستر گردد استفاده از پد های مواج و تشک های محافظ زخم بستر که به آنها تشک مواج گفته میشود است . استفاده از این تشک به منظور پیشگیری و در مرحله ۱ زخم بستر کاربرد دارد

اقدمات مفید در پیشگیری از زخم بستر

  • همانطور که قبلا گفته شد علت اصلی بروز زخم بستر عدم جابجای بدن است اگر بتوان در طول شبانه روز حداقل ۴ بار بدن فرد بستری را جابجا نمود ، میتوان مانع از بروز زخم بستر شد هرچند در تعداد قابل توجهی از بیماران مانند معلویین قطع نخاع این قابلیت وجود ندارد
  • بازدید روزانه از نقاطی که احتمال بروز زخم در آنها وجود دارد مانند کمر ، آرانج ، ران و..
  • توزیع مناسب وزن و جلوگیری عرق نمودن بدن فرد بستری
  • استفاده از تشک مواج
  • استفاده از روتشکی و ملافه های نرم ، لطیف و ضد عفونی شده و تعویض روزانه آنها و جلوگیری تجمع رطوبت در تخت و چروک بودن
  • ماساژ بدن بخصوص در نواحی تحت فشار

تشک مواج کارکرد آن در بهبود و محافظت از زخم بستر

یکی از روش ها و ابزاری که میتواند باعث بهبود و جلوگیری از پیشرفت زخم بستر گردد ، استفاده از پد های مواج و تشک های محافظ زخم بستر است . استفاده از این تشک به منظور پیشگیری و در مرحله ۱ زخم بستر کاربرد دارد . ساختار تشک مواج بر اساس سه اصل توزیع نیرو ، جلوگیری از عرق کردن ناحیه تحت فشار و حذف نیروی ها برشی میباشد . این تشک ها را میتوان به ۳ طبقه بندی تقسیم نمود و میتوان آن روی انواع تخت بیمار چه مکانیکی چه برقی قرار داد ، فقط باید از تشک محافظ که البته با شکن های تخت انطباق داشته باشد برای محافظت از آن استفاده نمود .

الف تشک های مواج با تحمل وزن ۷۰ تا ۹۰ کیلو :

ساختار این تشک های مواج به صورت تخم مرغی است و از یک پد و پمپ باد تشک و سیستم کنترل تشکیل میگردد و معمولا برای کسانی استفاده میگرد ، که طول مدت بستری آنها حداکثر ۱ یکسال است. این تشک ها معمولا بسیار سبک بوده و بر روی تشک نسبتا سفت یا چند تخته پتو قرار داده شده و بیماری روی قرار میگیرد و قیمت نسبتا پایینی نسبت به تشک های دیگر دارد

تشک مواج و ضد رخم بستر امسیگ

ب : تشک های مواج سلولی :

این تشک که کاربری کلینکی و خانگی دارد برای تحمل وزن بیمارانی با وزن ۹۰ الی ۱۲۰ کیلوگرم و برای طول مدت بیش از یکسال تا ۴ سال مفید است .

تشک مواج سلولی

ج : تشک های مواج حرفه ای بیمارستانی

تشک های که معمولا بصورت تخت های بیمارستانی طراحی شده اند ،که علاوه بر توزیع وزن و جلوگیری از فشار بر نواحی حساس و عرق کردن قابلیت دیگر مانند کنترل ، ماساژور و امکاناتی جهت تسهیل در جابجایی بیمار دارند .

تشک مواج بیمارستانی

فاکتور های بسیار مهم در خرید تشک مواج

  • مدت زمانی است که قرار است بیمار بستری باشد
  • وزن بیمار
  • سایز تشک
  • شما میتوانید با در نظر گرفتن سه فاکتور فوق و مطالعه موارد ذکر شده قبل ، تشک مواج مورد نیاز خود را به راحتی انتخاب فرمایید.

ضمنا پیشنهاد مینمایم اگر درباره طرز استفاده از تشک مواج ابهامی دارید حتما مقاله مرتبط با آن را در همین وب سایت مطالعه نماید .

محصولات پیشنهادی

 اگر به دنبال یک تشک مواج برای جلوگیری از بروز زخم بستر برای افرادی با وزن حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم  که مبتلا زخم بستر نشده است و قابلیت های محدود حرکتی دارد و طول  زمان بستری آن کمتر از یکسال است و ریسک پایین خطر ابتلا دارد قطعا پیشنهاد ما به شما خرید تشک مواج امسیگ مدل AM30 است که از کیفیت بالای برخوردار بوده همچنین دارای دوسال گارانتی  رهروان ایساتیس گستر میباشد، ساختار این تشک تخم مرغی بوده و صدای بسیار کمی دارد . 

برای بیمارانی با درجه ریسک متوسط ، که مبتلا غلائم اولیه زخم بستر شده اند و زخم در مراحال آغازین است و بیمار وزن کمتر از ۱۳۰ کیلوگرم دارد دو پیشنهاد داریم اول تشک مواج ایر داکتر ۱۲۰۰ و دوم تشک مواج امسیگ AM60  که هردو دارای ساختار سلولی و پمپ های بسیار قوی هستند که میتواند به خوبی از بدن بیمار در مقابل زخم بستر محافظت نماید . اما اگر بیما شما چار زخم بستر هست حتما باید نوع تشک مواج به تایید پزشک رسانیده شود  و تایید گردد معمولا این دسته از بیماران از تشک های مواج ایر داکتر ۱۳۰۰ و تشک مواچ ایر داکتر ۱۴۰۰ استفاده میکنند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.