روش صحیح استفاده از ترازو و اندازه گیری وزن

چه کنیم تا وزن خود را درست اندازه بگیریم ؟

ما در این مقاله که توسط کارشناسان شهر سلامت درباره نحوه استفاده از ترازوی دیجیتال بعوان ابزاری خانگی برای وزنکشی کلیه افراد خانواده توضیحات مفصلی ارائه میگردد .

یکی از بحث ها و موضوعات زندگی روزمره ما در یک میهمانی خانوادگی و یا هنگام گپ‌های دوستانه در محیط بیرون و یا محل کارمان تناسب اندام یا به عبارت ساده تر چاقی و لاغری است . ما هنگام دیدن یک سریال یا یک شو خانوادگی به سرعت در ذهنمان درباره وزن و هیکل بازیگران قضاوت می‌کنیم  . حتما شما هم  مثل من بارها و بارها در بحث های لاغری و کاهش وزن در محیط خانواده و دوستان خود شرکت کرده‌اید و کسانی را میشناسید که به شدت نسبت به افزایش سایز و وزن خود حساس هستند و متاسفانه این حساسیت و دقت ناشی ازدغدغه های پزشکی و سلامتی نیست بلکه هدف اصلی کاهش وزن دربیشتر ما دستیابی به تناسب اندام ، زیبایی و جذابیت است .

البته من تخصصی در تحلیل عواملی که باعث ایجاد موجی از رفتارهای اجتماعی جمعی که به دنبال جذاب دیده شدن در نگاه دیگران هستند یا آسیب شناسی و علت یابی تغییر سلیقه مردان و زنان جامعه درنگاه به مبحث تناسب اندام در خود و جنس مخالف ندارم . در این مطلب فقط به بررسی و تحلیل بخشی از عادت روزانه که منتج از کاهش وزن با انگیزه مثبت دستیابی به وزن ایده ال برای افزایش ضریب سلامت عمومی بدن است خواهم پرداخت.

نکته : همواره به یاد داشته باشید که تناسب اندام و داشتن وزن ایده‌آل سلامت عمومی بدن شما را تضمین  نمی‌کند ، بدین معنا که یک فرد با وزن ایده آل می‌تواند چربی بالا یا چربی خون داشته باشد و حتی با مشکلات دیبابت وعدم تراز بودن قند خون مواجه باشد، بنابراین چکاپ‌های دوره ای و توجه به نشانه‌های بیماری و تغییر در روند فعالیت بدن برای همه ما الزامی است.

وزن کشی :

یکی ازعادت روزانه یا هفتگی  بسیاری از ما وزن کشی است ، این کار در منزل ،باشگاه ، در خیابان و زمانی که در یک داروخانه منتظرآماده شدن دارو خود هستیم انجام میدهم. این کار میتواند با ترازوی دیجیتال یا ترازوی عقربه ای انجام میشود اما نتایج در صورت کالیبره بودن دستگاه قطعا یکی خواهد بود . وزن کشی عادتی که به دلیل ناآشنایی با قواعد آن بعضی از مواقع باعث کاهش روحیه و سرخوردگی از تلاش ما برای کاهش وزن می‌شود یا بالعکس می‌تواند در ما باور کاهش وزن کاذب ایجاد نماید ، بنابراین این سوال در ذهن شما شکل می‌گیرد که چطور و چگونه وزن خود را اندازه‌گیری نماییم؟

چطور وزن خود را درست اندازه بگیریم ؟

۱-   خرید ترازوی دقیق و متناسب

ترازوی دیجیتال امسیگ

دانستن این نکته حیاتی است که ترازوی ها بر اساس نوع دقت طبقه بندی می‌شوند معمولا ترازوهای خانگی با دقت ۱۰۰ گرم و ترازوهای باشگاهی دقت ۵۰ گرم و ترازوی اطفال دقت ۵ تا ۱۰ گرم را دارند .  بنابراین این احتمال اختلاف بین وزن کشی در باشگاه و منزل توسط ترازوی خانگی زیاد است .

اگر شما به دنبال خرید ترازو هستید ۳ توصیه به خرید شما کمک می کند :

  • ترازوی خانگی را متناسب با پیشینه وزن خود انتخاب نمایید ، یعنی اگر شما در بیشترین حالت ۱۰۰ کیلو گرم وزن خواهید داشت لازم نیست ، ترازوی با ظرفیت وزنی ۱۸۰ کیلو خریداری کنید.
  • ترازوی خود را از برند معتبر خریداری کنید و به گارانتی و خدمات پس از فروش آن توجه نمایید.
  • ترازوهای دیجیتال با دقت‌های مناسب در بازار موجود است و این تنوع به شما قدرت انتخاب براساس سلیقه و زییایی را می‌دهد ، پس آنچه را که دلتان می‌خواهد بخرید.

۲-زمان اندازه گیری وزن

یقین داشته باشید وزن شما در ابتدای صبح با یک معده خالی با وزن شما در آخر شب بسیار فرق می‌کند. این تفاوت گاه تا ۲ کیلو گرم می‌رسد. بنابراین شما در صبح لاغرتر از آخر شب هستید ؛ بنابراین به شما توصیه می‌نماییم اگرمی‌خواهید روند افزایش وزن خود را ثبت یا کنترل نمایید وزن‌کشی را یک ساعت ثابت انجام دهید. بهتر است این زمان در ابتدای صبح باشد.

۳-لباس و متعلقات

لباس ، کیف پول و .. ‌.می‌تواند تا چند کیلو بر وزن شما تاثییر بگذارد ، بهتر است در هنگام وزن‌کشی حجم لباس شما کم باشد و این اصل را رعایت کنید.

۴- ترازوی ثابت

با توجه به احتمال تنظیم نمودن ترازوهای خیابانی یا فروشگاهی، بهتر است برای کاهش یا حذف خطاهای سیستماتیک ترازو ، خود را با یک ترازو ثابت وزن کشی نمایید.

۵-وزن واقعی

کاهش وزن به صورت یک معجزه پس از یک فعالیت وزرشی اتفاق نمی‌افتاد . شما پس از یک ورزش سنگین یا استفاده از تردمیل بخش زیادی ازآب بدن خود را در اثر تعریق از دست می‌دهید، که برای حفظ سلامتی حتما با خوردن آب، جایگزین شود. بنابراین کاهش ۱-۳ کیلو شما پس از ورزش‌های سنگین طبیعی است؛ ذوق زده نشوید!

۶- محل قرار گرفتن ترازو

توجه داشته باشد که ترازو را روی سطح تراز و محکم قراردهید و از قرار دادن ترازو روی فرش و موکت یا پارکت‌های چوبی بخصوص در ترازوهای دیجیتال که سنسورهای آن در کف ترازو قرار دارد پرهیز نمایید .

۷ – وسواس در اندازه گیری

لازم نیست که دقت ترازو را با سنجش ۱۰ ثانیه به ۱۰ ثانیه وزن خود به چالش بکشد ، زیرا سنسورهای ترازوهای دیجیتال احتیاج به بازیابی دارد و شما هم در عرض ۱۰ ثانیه کاهش وزن قابل توجه ای نخواهید یافت . منظورم از بیان این مطلب این است که توزین وزن  آن هم ۲ تا ۳ بار در هفته منطقی و برای بررسی روند کاهش وزن در یک رژیم غذایی ضروری است ، اما وسواس در وزن کشی و انجام این کار به صورت مداوم در طول روز موجب کاهش انگیزه و ایجاد استرس می‌گردد و سودی برای شما ندارد.

ترازو
  • هرگز بدون مشاوره پزشکی از هیچ داروی برای کاهش وزن خود استفاده نکنید.
  • رژیم های افراطی که درآن به شما توصیه حذف خانوده ای از مواد غذایی جهت کاهش وزن می‌کنند را فراموش کرده و حتما از مشاوره تغذیه کمک بخواهید.
  • از افراط و وسواس در کاهش وزن بپرهیزید.
  • تبلیغات‌های نامتعارف که به شما وعده‌ی معجزه  کاهش وزن را می‌دهند جدی نگیرید و هرگز از داروهای لاغری  استفاده نکنید .
  •  عمل های جراحی برداشتن چربی، علی‌رغم پیشرفت‌های علم پزشکی همچنان خطرآفرین است ، بهتراست برای جلوگیری ازعوارض آن با ورزش و رژیم غذایی صحیح و تغییر درعادات زندگی ماشینی به تناسب اندام برسید.
ترازوی تشخیصی

تهیه شده در شهر سلامت

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.