دستگاه قند خون چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

دستگاه قند خون یکی از پر کاربردترین وسایلی است که می‌توانید با استفاده از آن در منزل قند خون خود را اندازه گیری کنید. قند خون یکی از بیماری‌های رایج در جوامع امروزی است که متاسفانه در میان جوان‌ها نیز رو به افزایش است. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید به راحتی، در زمان کوتاهی و بدون نیاز مراجعه به پزشک خودتان قند خون بدنتان را اندازه گیری نمایید. این دستگاه به خصوص برای افرادی که دیابت داشته و باید به طور مداوم قبل و بعد از وعده‌های غذایی قند خون خود را چک کنند بسیار مناسب است.

انواع دستگاه قند خون

دستگاه‌ قند خون در مدل‌ها و برندهای مختلفی در بازار موجود هستند که می‌توانید از بین آن‌ها، مدل و برند مورد نظر خود را انتخاب کنید. در حالت کلی دستگاه قند خون به دو شکل قند موجود در خون را اندازه گیری می‌کند.

در روش اول که متداول‌ترین و رایج‌ترین روش است، یک قطره بسیار کوچک خون روی نوارهای دستگاه ریخته شده و دستگاه در زمان بسیار کوتاهی میزان قند موجود در خون را اندازه گیری می‌کند.

دستگاه‌های دیگر نیازی به خون نداشته و معمولا به صورت مچی و یا روی بازوری افراد وصل می‌شوند. این نوع از دستگاه‌های سنجش قند خون دارای سنسورهایی هستند که در طول ۲۴ ساعت شبانه روز می‌تواند قند شما را اندازه گیری کند. این نوع از دستگاه‌های قند خون، ضد آب بوده و می‌توانید آن‌ها را حتی هنگام شنا کردن و یا استحمام همراه خود داشته باشید.

دستگاه گرفتن قند خون

دستگاه قند خون چگونه عمل می کند؟

شاید برایتان جالب باشد که قبل از اندازه گیری قند خون خود در خانه، بدانید این دستگاه چگونه می‌تواند قند موجود در خون شما را اندازه گیری کند. در روش دستگاه مچی یا دستگاهی که روی بازوی افراد می‌بندند، دستگاه شامل یک سنسور و یک فیبر استریل نازک و نرم با قطر حدود ۵ میلی‌متر است.

این فیبر به راحتی و آرامی وارد پوست شده و نمونه گیری را انجام می‌دهد. شاید فکر کنید نصب و استفاده از این دستگاه برایتان درد آور است اما اغلب بیماران اعلام کرده‌اند که هنگام استفاده از این دستگاه هیچ دردی را تحمل نکرده‌اند. این نوع دستگاه حتی می‌تواند از روی لباس نیز عمل کرده و قند خون را در کم‌تر از ۵ ثانیه اندازه گیری کند.

دستگاه قند خون و نحوه عملکرد این دستگاه

نوع دیگر دستگاه‌های اندازه گیری قند خون با استفاده از نوارهای مخصوص و نمونه گیری بسیار کم از خون افراد، میزان قند موجود در آن را اندازه گیری می‌کنند. در این روش کافی است با ابزارهای نوک تیزی که جزء خود بسته بندی دستگاه است یک خراش بسیار کوچک روی انگشت خود ایجاد کرده و قطره خون بیرون آمده را روی نوار قرار دهید. لازم به ذکر است که این روش نیز هیچ دردی در شما ایجاد نمی‌کند.

پس بدون نگرانی می‌توانید از آن استفاده کنید. نوار آغشته شده به خون را در زمان کوتاهی در دستگاه قرار دهید. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در نوار باعث می‌شود که میزان گلوگز موجود در خون اندازه گیری شود. در صورتی که دستگاه قند خون را در برند و مدل خوب و با کیفیت بالا تهیه کنید، هر دو نوع دستگاه دارای دقت خوب و قابل قبولی هستند.

نکاتی که قبل از اندازه گیری قند خون باید بدانید

حتما قبل از استفاده از دستگاه اندازه گیری قند خون در روش دوم، دست‌های خود را به طور کامل بشویید. زیرا چربی‌ها و آلودگی‌های موجود روی انگشت‌ها می‌تواند تا حد زیادی قند خون را بیشتر نشان دهد. بسیاری از دستگاه‌های قند خون توانایی ذخیره اطلاعات قند خون را تا دفعات مختلف دارند.

اما در صورتی که دستگاه قند خون شما این توانایی را ندارد، بهتر است روی کاغذ اطلاعات قند خون خود را در ساعات و روزهای مختلف یادداشت کنید؛ تا پزشک معالجتان اطلاعات کاملی راجع به بیماری شما داشته باشد. معمولا بیماران دیابتی نیاز به اندازه گیری فشار خون در زمان‌های ناشتا، قبل از ناهار و شام و دو ساعت بعد از وعده‌های غذایی دارند. همچنین سعی کنید سوزن دستگاه را به جای وسط انگشت به کناره‌های آن وارد کنید.

همانطور که گفته شد استفاده از دستگاه قند خون برای بررسی و مداوم این فاکتور بسیار مهم در بیماران دیابتی بسیار مهم است . استفاده از این دستگاه درکنار دستگاه فشارسنج دیجیتال سنجش فشار خون برای افزایش سلامتی و اجرای پروتکل های سنجش روزانه در سالمندان ثمر بخش است .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.