کرم زینک اکساید چیست و چه مزایایی دارد؟

زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید (Zinc Oxide) ، اکسید روی یا اکسید دو زنگ، یک ترکیب غیر معدنی با فرمول ZnO است، زینک اکساید یک پودر سفید رنگ است که در آب حل نمی شود و به طور گسترده ای به عنوان یک افزودنی در مواد و محصولات متعددی از جمله پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، رنگ، چسب، پماد، مواد غذایی، باطری ها، لوازم آرایشی و … استفاده می شود. این ماده به دلیل ضد چربی بودن و منعکس کننده اشعه ماورا بنفش، در ترکیب کرم های ضد آفتاب استفاده می شود.

همانطور که حدس زده اید، اکسید روی از روی ساخته شده است، نوعی از عنصر فلزی موجود در طبیعت است که در بسیاری از محصولات الکتریکی، شیمیایی و خانگی استفاده می شود. روی قادر به حمل یک بار الکتریکی خاص است که در بدن مزایای خاصی را ایجاد می کند.

اکسید روی فوایدی روی سیستم های مختلف بدن، دستگاه گوارش، مغز و پوست دارد که در بدن به عنوان یک بلوک ساختمانی مهم برای ترکیب پروتئین، ایجاد آنزیم و فرآیندهای متابولیک استفاده می شود. در حالی که روی خود می تواند در طبیعت یافت شود، اکسید روی به طور طبیعی اتفاق نمی افتد، بلکه زمانی که روی با حرارت شیمیایی همراه با مولکول های اکسیژن ترکیب شود ایجاد می شود.

کرم زینک اکسید

فواید اکسید روی

از آنجا که اکسید روی محلول در آب نیست، باید با عامل دیگری ترکیب شود تا بیشترین اثر را داشته باشد، که معمولا به روش های موضعی مانند آرایش به خصوص پایه های پوستی، کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده ها ترکیب می شود. برخی از لوسیون ها و کرم ها حاوی اکسید روی هستند به طوری که به وسیله مواد چرب به پوست نفوذ می کنند. شاید بزرگ ترین شهرت روی، نقش آن به عنوان یک جایگزین طبیعی برای فرمولاسیون مواد شیمیایی برای پوست است.

  • کمک به بهبود التهاب پوستی، آلرژی و تحریک
  • حفاظت پوست در مقابل تابش خورشید و سوختگی های آن
  • حفاظت از سرطان پوست
  • کمک به بهبود سوختگی و آسیب های بافتی
  • کمک به درمان آکنه
  • حفظ رطوبت پوست
  • کاهش شوره سر
  • درمان زگیل
  • پیشگیری از پیری پوست
  • بهبود سنتز کلاژن و تشکیل بافت هم بند جدید
  • درمان اختلالات رنگدانه
اکسید روی

از آنجا که روی یک ماده معدنی است، توانایی نشستن روی پوست و منعکس کردن نور خورشید را با پراکنندگی اشعه های ماورای بفش دارد. به دلیل این پراکندگی، حداقل مقدار کمی از اکسید روی به کرم های ضد آفتاب شیمیایی تجاری اضافه می شود. در حقیقت زینک اکساید برای پوست بسیار مفید است، هر بار که پوست نیاز به برطرف کردن مشکلی را دارد زینک اکساید می توان بسیار مفید باشد.

نحوه استفاده از اکسید روی

اکسید روی در قالب ها و فرمول های مختلفی قرار می گیرد و نوعی که می خواهید بخرید بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. با استفاده از درمان های اکسید روی بر روی پوست می توانید به بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک کنید. همچنین می توانید درمان های موضعی با مکمل های حاوی روی برای محافظت و نتایج بهتر ترکیب کنید.

کرم های ضد آفتاب

در هنگام خرید کرم های ضد آفتاب مواد آرایشی را بخوانید و کلمه اکسید روی را بیابید که این بدان معناست که این محصول توانایی جلوگیری از اشعه مضر خورشید را داراست.

پودر اکسید روی

از دستورالعمل دقیق دوز، بر چسب بسته را بررسی کنید، زیرا درصد به کار رفته اکسید روی در محصولات متفاوت می باشد.

کرم و کپسول های زینک اکساید روی

بهترین کرم برای درمان کم خونی و سوختگی های غیر آلرژی، کرم زینک اکساید است. همیشه دست ها و منطقه ای را که می خواهید از کرم زینک اکساید روی استفاده کنید، قبل از استفاده از کرم، خوب بشویید.

کرم اکسید روی فقط برای استفاده موضعی می باشد. بنابراین مراقب نحوه استفاده کردن از آن باشید.

کرم‌های ضد آفتاب

عوارض جانبی احتمالی اکسید روی

اگرچه تحقیقات اکسید روی بر روی افراد دور از خطر و غیر آلرژیک قرار گرفته است، برخی از نگرانی ها در مورد اثرات بالقوه ذرات نانونیزه شده روی در کرم های ضد آفتاب وجود دارد که این ذرات کوچک ممکن است به جریان خون جذب شوند و یا جایی باعث سمی شدن و عوارض جانبی شوند.

تاکنون مطالعات روی این مواد، بدون عوارض بوده است. ولی همچنان تحقیق روی آن صورت می گیرد.

اگرچه اکسید روی کمتر احتمال دارد باعث واکنش های آلرژیک نسبت به محصولات شیمیایی شود، برخی از موارد تحریک شده گزارش شده است. اگر علائمی نظیر تورم، خارش و یا سوزش را مشاهده کردید از مواد حاوی روی استفاده نکنید و با پزشک خود مشورت کنید.

کرم زینک اکساید روی برای استفاده در نوزادان یا کودکان ایمن است، اما اگر کودک شما دارای حساسیت یا آلرژی پوست باشد، به پزشک و مشاوره کودک در میان گذارید.

نتیجه نهایی اکسید روی

اکسید روی یک ماده از ترکیب روی و اکسیژن است که معمولا در فرم پودر یافت می شود، اما به بسیاری از لوسیون ها، پمادها، کرم های ضد آفتاب و کرم های ضد خارش اضافه می شود.

اکسید روی دارای توانایی های ضد عفونی کننده و ضد باکتری طبیعی است، بر خلاف بسیاری از کرم های ضد آفتاب شیمیایی، اکسید روی در برابر اشعه ماورا بنفش از پوست محافظت می کند و اغلب به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی و غیر سمی برای جلوگیری از سوختگی، نشانه های پیری و تحریک شدن پوست استفاده می شود.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.