نحوه رسوب زدایی دستگاه بخور

رسوب زدایی دستگاه بخور یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر چند وقت یک بار بعد از استفاده از دستگاه باید انجام دهید. این کار رسوب‌ها و جرم‌های قرار گرفته در دستگاه را از بین برده و به عملکرد بهتر دستگاه بخور کمک می کند.

چرا رسوب زدایی دستگاه بخور مهم است؟

قبل از آنکه به توضیح مراحل رسوب زدایی دستگاه‌های بخور بپردازیم، بهتر است بدانید اهمیت انجام این کار در چیست؟ همانطور که در بالا اشاره شد یکی از دلایل مهم و اصلی رسوب زدایی کمک به بالا بردن کیفیت کار دستگاه و افزایش طول عمر آن است.

دلیل اصلی و مهم دیگر سالم ماندن دستگاه بخور در مقابل باکتری‌ها و میکروب‌ها است. آب مورد استفاده در دستگاه‌های بخور راکد بوده و در نتیجه محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌باشد. اگر در زمان‌های مناسب مثلا هفته‌ای یک بار، دستگاه را تمیز نکرده و آب آن را تعویض نکنیم، باکتری‌ها در دستگاه رشد پیدا کرده و در هوا منتشر می‌شوند. در این حالت استفاده از دستگاه بخور نه تنها به سلامت و بهداشت محیط کمکی نمی‌کند، بلکه برای آن مضر نیز می‌باشد.

مراحل رسوب زدایی دستگاه بخور

رسوب زدایی دستگاه بخور بسیار ساده است و شما اگر بهترین دستگاه بخور را هم خریداری کرده باشید باز هم نیاز به رسوب زدایی و تمیز کردن آن به صورت مرتب برای نگهداری و افزایش طول عمر دستگاه دارید .

برای انجام آن ابتدا دستگاه بخور را از برق جدا کرده و مخزن آن را خالی کنید. در مرحله بعد قطعاتی را که جدا شدنی هستند مانند فیلتر را از دستگاه جدا کنید.

برای پاک کردن و شستشوی فیلتر به هیچ وجه از مواد شوینده صنعتی و شیمیایی استفاده نکنید، زیرا این مواد به فیلتر آسیب رسانده و عملکرد آن را کاهش می‌دهد. اجزایی از دستگاه را که جدا کرده‌اید، درون محلول آب و سرکه سفید قرار داده و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه داخل آن بمانند. بعد از گذشت زمان قطعاتی را که دارای گوشه هستند یا رسوبات به آن‌ها چسبیده است را با یک برس مخصوص تمیز کنید.

علاوه بر فیلتر و تجهیزات داخلی دستگاه، مخزن نیز باید ضد عفونی و شسته شود. برای این کار بعد از خالی کردن مخزن مجددا آن را از آب پر کرده و مقداری به آن هیدروژن پراکسید ۳ درصد اضافه کنید. بهتر است چند بار مخزن را تکان داده تا محلول به طور کامل به تمام بخش‌های آن برسد. بعد از حدود ۳۰ دقیقه مجددا مخزن را خالی کرده و کاملا بشویید تا بوی مواد شوینده از بین برود. در صورتی که این کار را با عجله انجام دهید، ممکن است دستگاه حین کار بوی نامطبوع مواد شوینده را وارد محیط کند.

بعد از شستشوی تمام مراحل بالا و خشک شدن فیلتر، تجهیزات و فیلتر را سرجای خود قرار داده و مخزن را با آب تصفیه شده یا آب سرد جوشیده شده که املاح کم‌تری دارند پر کنید. برای استفاده مجدد تنها کافی است دستگاه را به برق وصل کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از فیلترها بعد از مدتی استفاده نیاز به تعویض داشته و شستشوی آن‌ها کمک چندانی به عملکرد دستگاه بخور نخواهد کرد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.