آیا گذاشتن دستگاه بخور کنار تخت خود مفید است؟

نگه داری و استفاده از دستگاه بخور کنار تخت می‌تواند مفید باشد یا خیر؟ سلامتی برترین هدیه است که هر کسی می‌تواند از آن بهره‌مند باشد، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تلاش می‌کنند هر روز از بدن خود مراقبت کنند. بعضی افراد به دقت بر خوراک خود نظارت می‌کنند و عده‌ای دیگر سعی می‌کنند علاوه بر رژیم‌های غذایی به ورزش توجه ویژه نمایند و بسیاری از افراد برای ایجاد تغییراتی در محیط خود به نفع بدنشان تلاش می‌کنند.

به عنوان مثال، وقتی هوا خیلی خشک است، می‌تواند اثرات مضر بر روی پوست و سینوس‌های شما بگذارد. به همین دلیل، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که با گذاشتن دستگاه بخور در داخل خانه‌های خود، اغلب در اتاقی که بیشترین زمان را در آن می‌گذرد از مزایای آن بهره‌مند گردند.

در بیشتر مواقع، افراد دستگاه بخور را در اتاق خواب کنار تخت نگه می‌دارند. اما این سوال پیش می‌آید، آیا نگه داشتن دستگاه بخور بیش از حد نزدیک به تخت خواب برای بدن شما مضر است یا خیر؟ به بیان ساده‌تر، ایده خوبی نیست که یک دستگاه بخور را در نزدیکی تخت خود نگه دارید. انجام این کار به طور بالقوه می‌تواند آسیب جدی وارد کند.

پس برای فهمیدن آنکه کدام یک از دستگاه بخور می‌توانند خطر بیشتری ایجاد کنند و درک این نکته که دستگاه بخور چه کاری‌هایی انجام می‌دهند، توصیه می‌کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید.

دستگاه‌های بخور چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که از اسم آن پیدا است، دستگاه‌های بخور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای تصفیه هوای خشک در خانه، رطوبت لازم را به هوا بدهند. این دستگاه‌ها برای رفع مشکلاتی مانند:

  • خشکی پوست
  • بینی‌های خونین
  • سینوس‌های خشک
  • و بهبود مشکلات تنفسی

طراحی شده است.

دستگاه‌های بخور انواع محتلفی دارند و کیفیت و نحوه مرطوب نمودن هوای هر کدام متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از دستگاه بخور وجود دارند که به جای بخور گرم، برای تولید بخور سرد طراحی شده‌اند. برخی از دستگاه‌های بخور به جای فن‌ها از لرزش‌های اولتراسونیک استفاده می‌کنند تا قطرات آب را شکسته به ذرات ریزتری تبدیل نمایند که سبک بوده و تبدیل به مه می‌شوند. نوع دستگاه بخور شما کاملا بستگی به این دارد که چه نوع رطوبتی را برای استفاده در اتاق نیاز دارید.

با شروع کاهش دما در طول زمستان، بسیاری از مردم تصمیم به خرید یک دستگاه بخور سرد می‌گیرند. این رطوبت سازها نه تنها با هوای خشک و کم نظیری که در زمستان به وجود می‌آید، مبارزه می‌کنند بلکه دمای خانه را معتدل‌تر می‌نمایند. دستگاه‌های بخور گرم با جوشاندن آب کار می‌کنند و بخار حاصل از تبخیر آب را به هوا پرتاب می‌کنند.

در مقابل رطوبت سازهای سرد بر اساس تکنولوژی التراسونیک طراحی شده‌اند تا اتاق شما نه تنها خنک‌تر باشد بلکه مرطوب کننده نیز باشد. از بین این نوع مرطوب کننده‌ها، دستگاه بخور گرم خطرناک‌ترین رطوبت ساز است که در کنار تخت خود می‌توانید قرار دهید.

دستگاه بخور و نحوه استفاده از آن

چه چیزی باعث می‌شود دستگاه بخور خطرناک شوند؟

البته خطری که یک دستگاه مرطوب کننده برای شما ایجاد می‌کند به نوع دستگاه بخور شما بستگی دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید یک دستگاه بخور گرم را در کنار تخت خواب خود قرار دهید، قطعا با برخی از مشکلات درگیر هستید. دستگاه بخور گرم با جوشاندن آب درون رطوبت ساز کار می‌کند. این بدان معنی است که محتویات رطوبت ساز به دمای جوش می‌رسد.

حالا تصور کنید، داشتن وسیله‌ای که بتواند به راحتی به دمای جوش و فراتر از آن برسد در کنار تخت خواب چقدر می‌تواند مشکل ساز باشد. دستگاه بخور می‌تواند بر روی زمین یا حتی بر روی شما بیفتد و باعث سوختگی شود. هیچ کس نمی‌خواهد اینگونه از خواب بیدار شود.

دیگر دستگاه‌های بخور مانند دستگاه بخور سرد هم باید از رختخواب شما دور باشند زیرا رطوبت بیش از حد می‌تواند چیز بدی باشد. اگر به درستی از دستگاه بخور خود مراقبت نکرده و آن را منظم تمیز نکرده‌اید، می‌تواند هوای تمیزی برای استنشاق در فضای اتاق اسپری نکند که برای سلامتی مناسب نبوده و در افرادی که سیستم امینی ضعیفی دارند ایجاد مشکلات جدی نماید.

حال سوال اساسی آن است که آیا روش های دیگری وجود دارد که یک دستگاه بخور را در اتاق خواب قرار داد؟

دستگاه بخور را کجا قرار دهیم؟

اگر نمی‌توانیم یک رطوبت ساز در کنار رختخواب خود قرار دهید، در کجا می‌توانید دستگاه بخور را قرار دهید؟ بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که دستگاه بخور خود را روی یک سطح پایدار در نزدیکی یکی از دیوارهای اتاق نگه دارند. این امر خطرات دستگاه بخور را هنگامی که مستقیماً بالای سر شما قرار می‌گیرد یا در هنگام خواب بخور را روی بدن شما پخش کند، از بین می‌برد.

چه بهترین مرطوب کننده اولتراسونیک داشته باشید و چه مرطوب کننده بخور گرم المنتی، فرقی نمی‌کند قرار دادن آن به فاصله کم از تخت خواب کار درستی نیست.

مزایای استفاده از دستگاه بخور به خصوص برای کسانی که در مناطقی با هوای خشک زندگی می‌کنند مانند تسهیل در تنفس، کمک به کاهش حملات سینوزیت، مرطوب کردن مجاری تنفسی، کاهش انتقال ویروس‌ها در فضا، کاهش ذرات معلق در هوا، کمک به سیستم تنفسی، بهبود آلرژی، جلوگیری از خشکی پوست و مو و غیره به حدی است که بسیاری از افراد به هیچ وجه استفاده از این دستگاه را از دست نمی‌دهند.

بنابراین استفاده از دستگاه بخور به شدت توصیه می‌گردد اما همواره به یاد داشته باشید که دستگاه بخور در اتاق خواب باید با فاصله از تخت خواب قرار بگیرد، دستگاه بخور با آب سالم و پاک و تمیز کردن آن به صورت منظم، می‌توانید بدون کمترین مشکل از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.