فواید بخور سرد و لزوم استفاده از دستگاه بخور

در این مقاله به فواید بخور سرد برای شما و اعضای خانواده تان می پردازیم. آیا داشتن بخور سرد در هر خانه ای ضرورت دارد؟ امروزه اکثر خانواده ها به‌ویژه آن هایی که نوزاد و یا کودک دارند، از بخور سرد استفاده می کنند.

رطوبت در زمستان کاهش می یابد و هوا در این فصل خشک است و استفاده از دستگاه بخور، رطوبت را به هوا برمی گرداند که فواید بسیاری برای شما و خانواده تان دارد. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است نشان می دهد، افزایش رطوبت هوا تا ۴۳ درصد یا بیشتر، به طور قابل توجهی توانایی ویروس های موجود در هوا که باعث سرایت سرماخوردگی می شود را کاهش می دهد.

در حقیقت در فضایی با درجه رطوبت پایین، ۷۰ تا ۷۷ درصد از ویروس ها می توانند بیماری را از طریق سرفه انتقال دهند. در حالی که وقتی رطوبت هوا تا ۴۳ درصد افزایش می یابد، این مقدار از ویروس های انتقال دهنده به ۴ درصد کاهش می یابد.

همچنین در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در زمینه خواص بخور سرد انجام شده نتایج مشابهی بدست آمده بود، به طوری که رطوبت، سرایت ویروس آنفولانزا را کاهش می دهد.

استفاده از یک دستگاه بخور سرد در فصل پاییز و زمستان می تواند از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند. همچنین می تواند باعث شود پوستی لطیف تر و درخشان تر داشته باشید. حتی از وسایل چوبی شما محافظت می کند.

آشنایی با فواید بخور سرد

استفاده از بخور سرد، ریسک سرایت بیماری را کاهش می دهد

زیرا ویروس ها و باکتری ها به راحتی در محیط مرطوب حرکت نمی کنند.

پوست لطیف تر و با طراوت تر

هوای سرد و خشک رطوبت پوست شما را می گیرد، که این خود مشکلات متعددی را سبب می شود که عبارتند از خشکی، پوسته شدن پوست و بالا رفتن سرعت پیری پوست.

از خواص بخور سرد این است که می تواند از این اثرات مخرب پیشگیری کند و پوست شما درخشنده و باطروات تر نگه دارد.

استفاده از بخور سرد و سینوس های راحت

در زمستان گاهی در بینی خود احساس خشکی و گرفتگی می کنید. حتی اگر مبتلا به سرماخوردگی نباشید. هوای زمستان سینوس های شما را خشک می کند و مقاومت شما را در مقابل باکتری ها و ویروس ها کمتر می کند. داشتن بخور در هنگام خواب باعث می شود با بینی و گلوی به مراتب نرم تر و راحت تر بیدار شوید.

تسریع زمان های التیام یافتن

وقتی دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و سینوزیت می شوید، استفاده از دستگاه بخور می تواند، سرعت بهبود شما را افزایش دهد. مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی و گلو نیز به بهبودی سریع تر شما کمک می کند. همچنین علایمی مثل سرفه و عطسه را کاهش می دهد.

گیاهان خانگی سالم تر

گیاهان توکسین را که مواد زیان آوری می باشند وقتی گیاه در هوای خشک باشد تولید می کند و گیاهان آسیب می بینند. آیا متوجه شدید خاک آن ها خشک تر از حالت عادی است. یا برگ های آن ها پژمرده و مریض به نظر می رسند. بخور می تواند به سلامت گیاهان خانگی شما کمک کند، که قاعدتا به سلامت شما نیز کمک خواهد کرد.

از وسایل چوبی محافظت می کند

خشکی هوا به وسایل چوبی، درها و گچ بری ها آسیب می رساند و در آن ها شکاف و ترک ایجاد می کند. از دیگر مزایای بخور سرد حفاظت از این وسایل چوبی می باشد.

صدای خروسکی صبح

باعث این امر ورود هوای خشک به تارهای صوتی شماست. بخور در این زمینه کمک کننده است.

کاهش مبلغ قبض برق و گاز شما

می دانستید هوای مرطوب نسبت به هوای خشک گرم تر احساس می شود. بنابراین اگر کمی رطوبت به هوا اضافه کنید، گرم تر به نظر می رسد.

مزایای دستگاه بخور برای نوزادان

بهبود کیفیت خواب ، افزایش میزان دریافت اکسیژن، کاهش تند خویی، جلوگیری از خشکی مجاری تنفسی و … از منافع دستگاه بخور برای کودک و نوزادان است.

دستگاه بخور برای سرما خوردگی

استفاده از بخور و بهبود سرفه: بخور سرد باعث بهبود سرفه های ناشی از آنفولانزا یا سرما خوردگی می شود، اگر کودک شما سرفه میکند مطمئن باشید یکی از راههای بهبود سرفه استفاده دستگاه بخور سرد در محل استراحت کودک یا نوزاد است

همانطور که توضیح داده شد بخور فوایدی زیادی دارد و میتوان رطوبت مورد نیاز را از طریق  انواع دستگاه بخور تامین نمود .دستگاه بخور موجود در بازار به سه دسته تقسیم می شوند. پزشکان برای بهبود خروسک یا کروپ به طور ویژه بخور سرد را توصیه می کنند . برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله تاثیر بخور سرد بر خروسک مراجعه کنید.

منافع و مزایا استفاده از بخور:

یکی از سوالاتی که برای کاربران همواره مطرح است آن است که باید چرا دستگاه بخور بخریم ؟ پاسخ به این سوال را باید در منافع بی شمار استفاده از دستگاه بخور در سلامت عمومی، زیبایی پوست و مو و افزایش کیفیت زندگی روزانه پیدا کرد.

یکی از مولفه های اساسی در شاخص های کیفیت هوا، میزان رطوبت است. طبق تحقیقات انجام شده هوای مرطوب نسبت به هوای خشک برای تنفس بسیار بهتر و موجب طول عمر سیستم تنفسی و کاهش آسیب به آن می گردد. در بسیاری از مناطق جهان هوا از رطوبت بسیار پایینی برخوردار است و رطوبت پایین در زمستان که دمای هوا کاهش می یابد و از طرفی با استفاده از وسایل گرم کننده رطوبت محدود آن بیشتر کاهش می یابد حالت بحرانی دارد.

بنابراین مرطوب کردن هوا با استفاده از انواع دستگاه های بخور سرد و گرم در مناطق خشک مانند بیشتر سطح کشور ما حائز اهمیت است.

چرا دستگاه بخور بخریم و منافع بخور برای سلامتی چیست؟

  • مرطوب کردن مجاری تنفسی و جلوگیری از خشکی آن
  • افزایش انرژی با بالارفتن سطح اکسیژن دریافتی
  • جلوگیری از خشکی و اگزمای پوست
  • کمک به بهبود سرماخوردگی ، برونشیت و آنفولانزا
  • کاهش ضریب انتقال ویرس
  • کمک به کاهش درد های ناشی از حمله های سینوزیت
  • کاهش حمله های آسم
  • بهبود خواب در کودکان و بزرگسالان
  • افزایش کیفیت و شفافیت پوست و مو

چطور با استفاده از دستگاه بخور کیفیت خواب نوزدان بهتر می‌شود؟

یکی از دلایل اینکه چرا دستگاه بخور بخریم این است که توصیه‌های که تمام پزشکان پس از به دنیا آمدن نوزاد به والدین می‌نمایند، خرید و استفاده حداقل ۳ ماه از دستگاه بخور سرد در اتاق نوزاد است. این توصیه پزشکی سه علت اساس دارد.

اول: ریه و سیستم تنفسی کودک تازه به دنیا آمده هنوز کامل نیست و هوای خشک باعث فشار به سیستم تنفسی نوزاد می گردد و چون کودک از محیط رحم که مرطوب بوده خارج شده و عادت به هوای خشک بیرون ندارد، رطوبت دستگاه بخور برایش مفید است.

دوم: استفاده از بخور سرد به شدت احتمال انتقال باکتری ها و ویروس ها را کاهش می‌دهد. یعنی احتمل سرما خوردگی نوزاد در هفته های اول را پایین می‌آورد.

سوم: خشکی مجاری تنفسی و محیط ساکت و آرام باعث اختلال خواب کودک می‌گردد و مرطوب بودن بینی و دهان نوزادان با هوای بخور باعث تسهیل در تنفس و رسیدن اکسیژن بیشتر به ریه ها می‌گردد.

نوزاد نمی تواند مشکلات خود را با مادر درمیان بگذارد و بگوید چقدر با هوای خشک به‌خصوص در زمستان تنفسش را سخت می کند. بنابراین با بی قراری و گریه، مشکلش را بیان می کند. بنابراین حتما توصیه می کنیم برای کاهش بی قراری، بهبود خواب و همچنین افزایش سلامت عمومی کودک خود از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از بخور سرد باعث کاهش عصبانیت و خشونت کودکان می‌گردد، توضیحات بیشتر این خصوص را می‌تواند با مطالعه مقاله دستگاه بخور برای نوزادان مطالعه نمایید.

دستگاه بخور اولتراسونیک چیست و چگونه کار می کند؟

قرن ها است استفاده از بخور آب به همراه انواع عصاره ها برای درمان در جهان به‌خصوص شرق و خاورمیانه استفاده می‌گردد و روش معمول برای ایجاد این نوع بخور استفاده گرما برای بخار کردن آب است که علاوه بر منافع داری معایبی نیز هست که برای رفع این معایب از تکنولوژی التراسونیک استفاده گردیده است.

در حال حاضر سیستم اولتراسونیک در اکثر دستگاه بخور استفاده می گردد. اولتراسونیک برمبنای لرزش با سرعت بسیار بالا در حد سرعت صوت است. روش کار بدین شکل است که آب روی صفحه اولتراسونیک که با سرعت بالا در حال لرزش است به ذرات بسیار ریز خرد می گردد و آنقدر سبک می شود که مانند مه در می آید. یکی از ویژگی دستگاه بخور سرد استفاده از این تکنولوژی برای افزایش رطوبت در محیط است .

قابلیت یونیزه اسیون

یکی از قابلیت هایی که همراه دستگاه بخور به تازگی توسط کمپانی های مختلف عرضه می شود، امکان تولید یون منفی است. یون منفی خواص مثبتی دارد و هوای کوهستان و دریاهای آزاد، از سطح بالایی از یون منفی برخوردار است.

بخور سرد، مه مانند هنگام خروج از دستگاه توسط ژانراتور تولید یون منفی باردار می‌گردد، ملکول های بخور سرد دارای بار منفی به شدت چسبنده هستند و به ذرات معلق در هوا چسبیده و با سنگین کردن این ذرات باعث ته نشین شدن ذرات معلق در هوا شده و باعث پاک شدن هوا می گردند.

رطوبت سنج چیست

رطوبت سنج ابزاری است که به شما این امکان را می دهد تا میزان رطوبت موجود در هوا هنگام استفاده از دستگاه بخور را بدانید. هرچند دقت این رطوبت سنج و میزان یکنواختی رطوبت در سطح اتاق و محل اندازه گیری جای بحث دارد.

افزایش زیبایی پوست و مو

رطوبت بهینه و آبرسانی به پوست و مو باعث شفافیت و افزایش کیفیت آن می شود، رطوبت تاثیر شگرفی در زیبایی پوست دارد. استفاده از بخور صورت باعث پاکسازی و جوان سازی می گردد. اگر به دنبال شفافیت پوست و مو، جوان سازی و کند شدن روند پیری دارید، حتما استفاده از دستگاه بخور را توصیه می کنیم.

سرما خوردگی و بخور

مرطوب بودن هوا هنگام درمان سرما خوردگی و خروسک بسیار موثر است، مرطوب بودن هوا علاوه بر کاهش ضریب انتقال ویروس تا ۶۰ % باعث ایجاد خلط و خروج بهتر ترشحات از سینوزیت می شود. رطوبت مناسب از فشار ریه ها و سیستم تنفسی می کاهد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.