درمان منافذ باز پوست با بخور صورت و ماسک خانگی

در این مقاله به علل بوجود آمدن منافذ‌باز پوست و جوش‌های سرسیاه و درمان خانگی آن می‌پردازیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده هم‌زمان از بخور و ماسک‌های خانگی می‌باشد.

منافذ باز پوستی

منافذ پوستی باز و بزرگ ظاهر پوست شما را چروکیده و بیمار نشان می‌دهد. این منافذ خصوصاً در افرادی با پوست چرب، مشکلات دیگری مانند جوش‌های سرسیاه را افزایش می‌دهند. بسیاری از افرادی که منافذ پوستی بزرگ دارند درانتها از محصولاتی استفاده می کنند که به جای کوچک کردن این منافذ، مشکل را بدتر و پیچیده‌تر می‌کند.

منافذ چگونه جمع و کوچک می شوند؟

برای کسب بهترین نتیجه، ابتدا به بررسی عواملی که منجر به‌ بزرگ شدن این منافذ می‌شود می‌پردازیم و سپس راه‌های درمان این مشکل را با مواد طبیعی و در دسترس ارائه می‌دهیم.

عواملی که باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود

منافذ پوستی تحت تأثیر این عوامل تمایل به بزرگ شدن دارند:

۱– قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی- این مسئله منجر به بزرگ شدن منافذ باز پوستی می‌شود. تابش نور آفتاب همچنین می تواند به الیاف کلاژن در پوست صدمه بزند،  بدین وسیله الاستیسیته دیواره ی کانال منافذ پوستی کم می‌شود.

۲– عامل سن- با بالا رفتن سن و کاهش الاستیسیته پوست منافذ پوستی تمایل به بزرگتر شدن پیدا می‌کنند.

۳– ژنتیک- در بعضی موارد عوامل ارثی در بزرگ شدن منافذ پوستی موثر می‌باشند.

۴– ترشح بیش از اندازه چربی- اگر ترشح “سبوم” (چربی طبیعی پوست که از غدد سباسه ترشح می‌شوند و در زیبایی و سلامت پوست بسیار اهمیت دارد) در سطح پوست طبیعی باشد، به راحتی از طریق منافذ پوستی خارج و در سرتاسر پوست پخش می‌شود. اما زمانی که غدد چربی تولید زیادی داشته باشند، مقدار اضافی این چربی با دیگر مواد (مانند سلولهای مرده سطح پوست، گردوغبار و عرق) در داخل مجرای منافذ ترکیب شده و تشکیل توده ای را می‌دهند. متعاقباً این توده‌ها باعث می‌شوند که سبوم به سختی بتواند در سطح پوست پخش شود. این حالت منجر به‌بزرگ شدن منافذ پوست می‌شود.

اگرچه منافذ پوستی به منظور اجازه دادن به سبوم برای جریان یافتن به سطح پوست بزرگ می‌شوند، ولی گاه این چربی زیاد از حد می‌تواند توسط سلول‌های مرده سطح پوست و توده‌های حاصل از آلودگی‌های پوستی، بدون رسیدن به سطح پوست در داخل منافذ گیر بیافتد، این حالت مخصوصاً در اطراف بینی پیش می‌ آید. وقتی این حالت رخ دهد مواد جمع شده (شامل چربی و سلول‌های پوستی) در دهانه‌ی منفذی که بسته شده است در معرض هوا قرار گرفته و اکسیده می‌شوند و تشکیل جوش‌های سر سیاه را می‌دهند.

چگونه منافذ باز پوستی اطراف بینی، صورت و گونه ها را ترمیم کنیم؟

منافذ پوستی بزرگ را می‌توان با محصولات آرایشی موجود در بازار از دیدها مخفی کرد، اما به خاطر داشته باشید که منافذ پوستی بخشی طبیعی از پوست شما هستند و نمی‌توانند بطور کامل حذف شوند. قبل از آنکه هزینه زیادی را صرف محصولات آرایشی برند نمایید، می‌توانید این درمان‌های طبیعی را جهت کوچک کردن اندازه ی منافذ پوستی و کاهش جوش‌های سر سیاه استفاده کنید.

۱– لایه برداری، تمیز و مرطوب کردن منافذ پوستی

زمانی که منافذ باز یا توده‌ای بسته شوند، بزرگتر به نظر می‌رسند. یک راه سریع برای کوچکتر کردن منافذ پوستی صورت ، بینی و گونه ها لایه برداری مناسب و برطرف کردن مشکلات پوست است. لایه برداری باید به صورت مرتب انجام شود تا سطح پوست از سلول‌های مرده تمیز شود. وجود این سلول‌های مرده منافذ را بازتر می‌کند. با استفاده از یک “اسکراب” خانگی می توان لایه سلول‌های مرده را از سطح پوست برداشت. این اسکراب یا محلول مالشی با مخلوط کردن پوست پرتقال خشک و ساییده شده با پودر بادام تهیه می‌شود. این اسکراب برای لایه برداری و کوچک کردن منافذ روی بینی، صورت و گونه‌ها در نوع خود بهترین است.

۲- استفاده از دستگاه بخور صورت و ماسک‌های خانگی

معمولا توصیه می‌شود که از بخور و ماسک به صورت همزمان استفاده کنید . ابتدا صورت خود را با آب و صابون مناسب پوستان شتستشو داده و سپس از دستگاه بخور صورت استفاده کنید. حدود ۵ دقیقه پوست صورت خود را بخور دهید ، در ادامه می‌توانید از ماسک‌‌های طبیعی تهیه شده در منزل استفاده کنید و نهایتاً تاثیر بخور و ماسک را به صورت هم‌زمان در کاهش جوش‌های سرسیاه و بهبود منافذ باز پوست مشاهده کنید .

بخور صورت فواید زیادی دارد :

  • پاک کنندگی
  • افزایش گردش خون
  • از بین بردن سلول‌ها و باکتری‌های مستعد به وجود آمدن آکنه
  • خارج کردن چربی های جمع شده در پوست
  • آبرسانی و رطوبت به پوست
  • کمک به جذب بهتر استفاده از محصولات مراقبت پوستی
  • افزایش کلاژن و الاستین پوست
  • آرامش‌بخش
  • رفع سینوس
  • مقرون به‌صرفه و در دسترس

روش‌های مختلفی برای مبارزه با منافذ باز وجود دارد ولی از کارآمدترین آن‌ها می‌توان به بخور صورت اشاره کرد. زیرا به دلیل در دسترس قرار داشتن و کم هزینه بودن آن می‌توان آن را مداوم و پی‌در‌پی استفاده کرد.

۳– آبلیمو، آب خیار و گلاب برای کوچک کردن منافذ پوستی

از بهترین درمان‌های طبیعی در کوچک کردن منافذ پوستی، استفاده از آبلیمو است. آبلیمو حاوی آنزیم‌های طبیعی است که می‌تواند پوست را سفت کند. ماهیت اسیدی آبلیمو ناخالصی‌های روی صورت را تمیز کرده و همزمان ویتامینC  موجود در آن پوست را روشن می‌کند. برای کاهش اندازه منافذ باز شده پوست، یک قاشق آبلیمو، یک لیوان گلاب و نصف لیوان آب خیار را مخلوط کنید. مخلوط را به‌خوبی هم زده و به نواحی که منافذ باز دارند بمالید. با این کار منافذ تمیز و کوچک شده، پوست روشن می‌شود.

۴– سرکه سیب – درمانی برای منافذ بزرگ شده سطح پوست

سرکه مانند یک حلال و تونر طبیعی پوست عمل می‌کند و سبوم غلیظ شده، جوش‌های سفید یا سیاه روی پوست را از بین برده و منافذ را تمیز می‌کند. در نتیجه سرکه به‌طور طبیعی پوست را سفت کرده و منافذ باز را کوچکتر می‌کند، PH  پوست را تعدیل می‌کند. علاوه بر این، ماهیت ضد میکروبی و ضد التهابی سرکه سیب در درمان آکنه و جوش‌های دوره‌ای صورت کمک می‌کند.

الف) سرکه سیب و آب را به مقادیر مساوی مخلوط کنید.

ب) گلوله‌ای پنبه‌ای را در آن خیس کنید و به ملایمت روی منافذ باز شده پوست صورت، بینی و گونه‌ها بمالید و اجازه دهید چند دقیقه روی صورت بماند، سپس با آب خنک آبکشی کنید.

پ) برای نتیجه‌گیری سریع این درمان را هر شب بعد از تمیز کردن صورت استفاده کنید.

به دنبال این درمان از یک مرطوب‌کننده ملایم استفاده کنید. در عرض چند هفته شاهد نتیجه‌ی مطلوب خواهید بود.

۵– سفیده تخم مرغ و آبلیمو

برای بیرون کشیدن چربی‌های اضافی پوست، ماسک سفیده تخم‌مرغ خیلی خوب کار می‌کند. ماسک سفیده تخم‌مرغ و آبلیمو منافذ بزرگ‌شده‌ی پوست را کوچک می‌نماید و در نهایت موجب سفت شدن پوست می‌گردد.

الف) بسته درمانی سفیده تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ را شکسته، زرده‌ی آن‌را جدا کنید. سفیده را خوب هم بزنید و به صورت یک لایه یکنواخت روی صورت بمالید. به اندازه‌ای صبر کنید که این لایه روی صورت کاملاً خشک شود. سپس به خوبی صورت را آبکشی نمایید. زمانی که سفیده تخم‌مرغ روی صورت خشک می‌شود، آلودگی‌هایی را که در منافذ پوست جمع‌شده از آن خارج کرده و پوست را سفت می‌کند. این درمان را یک تا دو بار بطور مداوم استفاده کنید.

ب) برای نتیجه‌گیری سریع بعد از قرار دادن ماسک سفیده تخم‌مرغ روی صورت، با چند تکه دستمال کاغذی صورت خود را بپوشانید وبعد از خشک‌شدن کامل ماسک روی صورت، آن را به شکل یک لایه از روی صورت خود بردارید.

پ) ماسک صورت سفیده‌تخم مرغ را به این شکل نیز می‌توانید استفاده کنید: دو عدد تخم‌مرغ را شکسته و زرده‌ها را جدا کنید، سفیده را با هم‌زن به ملایمت هم بزنید. آب نصف لیمو را به آن اضافه کنید. این مخلوط را به صورت لایه‌ای یکنواخت به صورت خود بمالید و اجازه دهید این ماسک به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست شما بماند تا کاملاً خشک شود. بعد از این مدت با آبکشی آن را از روی صورت بشویید. این درمان را چند بار در هفته تکرار کنید.

ت) اسکراب سفیده تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ راشکسته، زرده‌ی آن را جدا کنید. به ملایمت سفیده را هم بزنید، ۲ قاشق آبلیمو و جو کوبیده شده رامخلوط کنید. مخلوط به‌دست آمده را به‌طور یکنواخت روی صورت بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی صورت بماند و خشک شود. در این مرحله پوست صورت را با نوک انگشتان مالش دهید. در انتها با آب خنک آبکشی نمایید. این ماسک را ۲ بار در هفته تکرار نمایید.

این مقاله ادامه دارد

برگرفته از مقالات راه کارهای زیبایی طبیعی

شهر سلامت عرضه کننده انواع تجهیزات پزشکی خانگی و محصولات بهداشتی و زیبایی از جمله  انواع دستگاه بخور و دستگاه بخور صورت و ماسک صورت در برندهای معتبر بازار است که با ارایه لیست قیمت دستگاه بخور و لیست قیمت بخور صورت  که کاملا به روز شده است و ارایه مشاوره های لازم توسط کارشناس شهر سلامت شما را در انتخاب بهترین دستگاه بخور  و محصولات آرایشی و بهداشتی و ماسک زیبایی متناسب با نیازتان یاری خواهد کرد . 

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.