فواید دستگاه بخور برای بهبود علائم آسم

در این مقاله به فواید دستگاه بخور برای افراد مبتلا به آسم می پردازیم و به نکاتی در زمینه استفاده درست از دستگاه برای بهره مندی بیشتر از مزایای بخور اشاره می کنیم.

فواید دستگاه بخور و آسم

افراد مبتلا به آسم به خوبی از اهمیت توازن رطوبت موجود در هوا آگاه هستند. اگر هوا خیلی خشک باشد یک سری علایم برای آن ها ظاهر می شود و چنانچه هوا خیلی مرطوب باشد درگیر مشکلات دیگری می شوند.

با وجود اینکه آسم یک بیماری مزمن است که باید توسط روش های تجویز شده به‌وسیله دکتر متخصص درمان شود. ولی از جمله روش های خانگی برای کنترل آسم استفاده از بخور می باشد که با کنترل رطوبت هوا مزایای بسیاری برای افراد مبتلا به آسم دارد.

چگونه بخور به بهبود علایم آسم کمک می کند؟ فواید دستگاه بخور چیست؟

آسم یک اختلال است که جنبه های مختلف سیستم تنفسی را درگیر می کند. یک حمله آسمی می تواند بسیار خطرناک باشد.

در حمله های شدید فرد ممکن واقعا قادر به نفس کشیدن نباشد.

استفاده از دستگاه بخور کمک می کند تا این علایم در کنترل باشند و تعداد دفعات حمله آسم در منزل را خیلی محدود کند. با کاهش ناراحتی ناشی از خشکی گلو، دهان و بینی فرد احساس آسایش بیشتری می کند و دیگر نگرانی او بابت حمله آسمی به طرز چشمگیری کاهش می یابد. در حقیقت استفاده از دستگاه بخور به افراد درگیر با مشکلات تنفسی مزمن کمک می کند که تنفس خیلی راحت تری داشته باشند.

دستگاه بخور هوای مرطوب را در دمای دلخواه ایجاد می کند و نه تنها موثرترین روش بلکه طبیعی ترین روش برای باز کردن مجاری هوا می باشد. اگرچه با استفاده از اسپری بینی و داروها نیز مجاری هوایی باز می شود، اما در کنار آن عوارض جانبی هم وجود دارد که در روش درمانی با بخور وجود ندارد. اگر شما مبتلا به آسم هستید و می خواهید به راحتی تنفس کنید بدون اینکه نگران دوز دارو باشید، دستگاه بخور می تواند به شما کمک کند.

چه مدل بخوری برای شما مناسب است؟

امروزه انواع مختلفی از بخور در بازار موجود است. در این جا به برخی از انواع رایج مرطوب کننده هوا می پردازیم.

مرطوب کننده بخار ساز:

زمانی این مدل مرطوب کننده، مدل غالب بازار بود. در این مدل آب گرم می شود تا زمانی که به نقطه جوش برسد. بخار تولید شده وارد هوا می شود و هوا را مرطوب می کند. این مدل برای برای افراد مبتلا به آسمی مناسب است که هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهند. با توجه به وجود مخزن گرمایشی در این مدل باید توجه بیشتری به تمیز کردن دستگاه شود.

فواید دستگاه بخور گرم

عملکرد دستگاه بخور گرم شبیه مرطوب کننده بخار ساز است و تولید بخار می کند ولی بعد این بخار را تا جایی سرد می کند که خروجی آن سنگین تر است و دمای پایین تری دارد و به شکل غبار یا مه گرم است. این مدل بخور مناسب برای افراد مبتلا به آسم است، اگر بخواهند رطوبت را در یک دمای مشخص داشته باشند به ویژه وقتی با گرمایش و یا هوای مرکزی جفت می شود.

فواید دستگاه بخور سرد

در دستگاه بخور سرد از روش های متفاوتی برای تولید مه سرد استفاده می شود. بعضی از مدل ها با استفاده از دیسک دوار و سیستم فن ذرات غبار و مه را به داخل هوا پخش می کند. گروهی دیگر از فرکانس های اولتراسونیک برای ارتعاش آب و تبدیل آن به مولکول های کوچکتر استفاده می کند.

در هر حال این مرطوب کننده ها مه سرد تولید می کند که باعث می شود دمای هوا پایین تر بیاد و خنک تر شود و هم چنین از آن جایی که هیچ وسیله گرمایشی وجود ندارد به طور قابل توجهی انرژی کمتری استفاده می کند. مرطوب کننده های با مه سرد نسبت به انوع دیگر فضای بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد. یک روش استفاده موثر استفاده از دستگاه مرطوب کننده در سیستم تهویه هوای منزل است به جای آنکه از چندین دستگاه در فضاهای مختلف استفاده کنیم.

تعمیر و نگهداری دستگاه بخور

تعمیر و نگهداری دستگاه بخور یک کار کلیدی برای کنترل علایم آسم است. زمانی فرد مبتلا به آسم می تواند از فواید دستگاه بخور بهره مند شود که به درستی از آن استفاده شود. اگر به درستی از آن مراقبت نشود می تواند زمینه مساعدی برای پرورش قارچ، ویروس ها و انواع دیگر باکتری باشد و این ها برای کسانی که درگیر مشکلات تنفسی هستند، می تواند بسیار خطرناک باشد. نکات مهمی که افراد مبتلا به آسم همواره باید به آن توجه داشته باشند عبارت است از:

استفاده از آب خالص

مسئله ای که خیلی از افراد آن را نادیده می گیرند پر کردن مخزن با آلوده، کپک زده یا آلوده به باکتری ها است. باید توجه داشته باشید که از آب تصفیه شده و یا آب مقطر استفاده کنید. دور نگاه داشتن مخزن از آلاینده، بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن مرطوب کننده است.

تمیز نگاه داشتن دستگاه

وقتی از دستگاه استفاده نمی کنید، مخزن آن را پر از آب باقی نگذارید. هر روز مخزن دستگاه را خالی کنید و آن را با آب شتستشو دهید و اگر برای مدتی نمی خواهید از آن استفاده کنید، حتما آن را به طور کامل خشک کنید. در این صورت دیگر نیازی به تمیز کردن دستگاه با مواد شیمیایی سخت نیست که خود می تواند آغاز گر حمله اسمی باشد.

استفاده نکردن بیش از اندازه از دستگاه بخور

به همان اندازه که هوای خشک برای فرد مبتلا به آسم مضر است، رطوبت بیش از اندازه نیز مشکلاتی برای فرد مبتلا به آسم ایجاد می کند. به رطوبت سنج خود اطمینان کنید. رطوبت بالای ۴۵ درصد می تواند بسیار مضر باشد و زمینه را برای رشد انواع قارچ ها و باکتری ها فراهم کند. 

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.