تمیزکردن و نگهداری از انواع دستگاه بخور

رسوب زدایی دستگاه بخور سرد

اصولا تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه بخور اهمیت زیادی دارد که خیلی اوقات افراد از آن غافل می‌شوند و برای مدت طولانی از دستگاه بخور حتی بدون تعویض آب مخزن استفاده می‌کنند. در حالی که شما دستگاه را برای بهبود وضعیت سلامتی خود و خانواده‌تان خریداری کرده‌اید، ولی متحمل صدماتی نیز خواهید شد. پس با ما همراه باشید و با راه‌های تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه بخور آشنا شوید.

 تمیز کردن دستگاه بخور

اصولا استفاده از دستگاه بخور در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان که رطوبت هوا به‌ویژه به سبب استفاده از وسایل گرمایشی، به طور قابل توجهی کاهش می‌باید و این امر می‌تواند عوارض متعددی را ایجاد کند.

  • خشک شدن مجاری بینی و خونریزی بینی
  • لب های ترک خورده
  • خارش پوست
  • تحریک شدن گلو
  • بروز علایم آلرژی
  • بروز علایم آسم

شما به منظوز تامین ایجاد شرایط بهتر تنفسی برای خود و خانواده تان دستگاه بخور را تهیه کرده اید . البته گاها به دلیل بی توجهی به شرایط درست نگهداری دستگاه بخور ، به جای برخورداری از منافع آن ،مشکلاتی را برای خود و خانواده ایجاد می کنیم.

فرض کنید شما از آب که در کتری یا قهوه ساز شما برای مدت طولانی مانده است،برای تهیه چای یا قهوه استفاد کنید. مسلما هیچ وقت این کار را نمی کنید. آبی که در داخل مخزن دستگاه بخور شما مانده است ، به همین ترتیب است ، بجای اینکه آن را بخوریم ، وارد سیستم تنفسی ما می شود.

تا به حال به عوارضی که استفاده از دستگاه بخور آلوده به باکتری برای سلامتی شما ایجاد می کند، فکر کرده اید. جسیکا کرانت استاد پزشکی بالینی در مرکز پزشکی SUNY Downstate می گوید: خارش پوست و خارش چشم می تواند از نشانه های آلودگی و باکتری همراه با بخار پخش شده توسط دستگاه بخور باشد.

باید برای تمیز کردن دستگاه بخور ، بهترین روش ،بررسی کاتالوگ دستگاه بخورتان است که تولید کننده به صورت دقیق مراحل تمیز کردن و دفعات آن را شرح داده است. اکثر دستگاه بخور سرد عرضه شده در بازار دارای دفترچه راهنمای فارسی نیز می باشند.کلیف باست مدیر بخش مراقبت های آسم و آلرژی و استاد پزشکی بالینی در دانشگاه نیویورک می گوید: .شما نمی خواهید با یک تانکر آب دستگاه بخور برای مدت طولانی ادامه دهید که می تواند منبع رشد باکتری ها باشد.  

در این مقاله سعی داریم به طور کلی به تمیز کردن دستگاه های بخور بپردازیم ( اصولا اهمیت تمیز کردن بخور سرد اهمیت بیشتری دارد)

۱- دستگاه را از برق جدا کنید.مخزن دستگاه بخور را از روی پایه دستگاه بلند کنید.

رسوب زدایی بخور

شکل ۱-۱

همان طور که در شکل ۱-۱ ملاحظه می فرمایید مخزن از پایه دستگاه جدا می شود. در مورد اکثر دستگاه های بخور رومیزی به همین ترتیب عمل می کنید و اصولا تفاوت مختصری از از لحاظ ظاهر دستگاه وجود دارد. بهترین راه کار توصیه شده استتفاد از یک فنجان سرکه سفید می باشد که داخل پایه دستگاه می ریزیم و به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه نگاه می داریم . به کمک برس مخصوصی (شکل ۱-۲)که اغلب دستگاه های بخور با خود دارند قسمت ترانسفورماتور را کاملا تمیز می کنید . هم چنین می توانید برای این کار از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید.

دستگاه بخور و بهداشت

شکل ۱-۲

۲- فیلتر آب را که معمولا به دریوش مخزن متصل است را جدا کنید و در زیر آب روان بگیرد . تا کملا تمیز شود. سپس بگذاریدتا با جریان هوا خشک شود. سعی کنید از مواد شوینده برای فیلتر استفاده نکنید ، از آن جایی که ممکن است به فیلتر آسیب برسانند.

۳- مخزن دستگاه را با آب کاملا شستشو دهید هم چنین می توانید مقداری سرکه یا مواد سفید کننده به آب بیافزایید ( به طور که که نصف مخزن از آب پر شود)و سپس آب را کاملا در داخل محفظه بگردانید.

۴- قبل از متصل کردن اجزا کاملا آن ها را خشک کنید.( بگذارید با در جریان هوا کاملا خشک شود).

۵- زمانی که به طور متناوب از دستگاه استفاده می کنید، هر هفته یکبار تمیز کردن دستگاه را طبق روش شرح داده شده انجام دهید.

۶- قبل از هر بار استفاده از دستگاه، آب موجود در مخزن را کاملا خالی کنید . از آن جایی که این آب راکت است، منبع رشد باکتری و آلودگی شده است . و بعد از آب کشی آن را مجددا با آب سرد پر کنید.

۷- وقتی می خواهید دستگه بخور را جمع کنید و برای مدتی مورد استفاده تان نیست ، قبل از گذاشتن در کمد ، مراحل تمیزی دستگاه را انجام دهید و خشک کنید.

آب مورد استفاده از در دستگاه بخور:

برای پر کردن مخزن از آب تصفیه شده، آب جوشیده سرد شده، اب معدنی و یا آب مقطر استفاده کنید.از آنجایی که املاحی که در آب موجود است همراه قطرات ریز آب موجود در هوا پخش می شود و برای افرادی که دچار آلرژی هستندمشل ایحاد می کند.

هر بار تمیزی دستگاه زمان زیادی از شما نخواهد گرفت ولی ضامن سلامتی شما و خانواده تان خواهد بود. بویژه برای خانواده هایی که افراد مبتلا به آلرژی در میان خود دارند و یا صاحب نوزاد یا کودک هستند که سیستم تنفسی حساس تری نسبت به بزرگسالان دارند، تمیز کردن دستگاه بخور اهمیت زیادی دارد.

منابع:

فلاورز،ج.(۲۰۱۶، ۲۲ ژانویه).علت و نحوه تمیز کردن دستگاه بخور. برگرفته از وب سایت Allergy & Air

     آندرسن ،ک.(۲۰۱۶) آیا واقعا باید دستگاه بخورم را تمیز کنم؟.برگرفته از وب سایت وب مد

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.