ضرورت استفاده از تمرینات مدیتیشن

ریلکس کردن و کاهش استرس با کمک تمرینات مدیتیشن

تمرینات مدیتیشن، برای ریلکس کردن و به حداقل رساندن استرس از درجه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. با استفاده از تمرینات مدیتیشن می‌توان در هر لحظه احساس آرامش را تجربه کرد. از مؤلفه‌های تاثیرگذار و حائز اهمیت برای حفظ و بهبود سلامتی، آرامش و مدیتیشن تلقی می‌شود. در عصر حاضر با عوامل شکل دهنده استرس در مقیاس وسیع و گسترده روبرو هستیم. بر همین اساس بررسی و اثر گذاری تمرینات مدیتیشن به منظور ریلکس شدن و کاهش استرس را مورد توجه قرار می‌دهیم.

کاهش استرس در پرتو تمرینات مدیتیشن

بر اساس تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا، سطح استرس جامعه این کشور در طی ده سال اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده است. مضاف بر این استرس تاثیرات نامطلوبی بر سلامت افراد گذاشته و منجر به مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش فشار خون می گردد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، تمرینات مدیتیشن در کاهش استرس و اضطراب تاثیر مستقیم از خود برجای می‌گذارد.

علاوه بر این خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی، در پرتو استفاده از تمرینات مدیتیشن کاهش قابل توجهی می‌یابد. اگرچه تاثیرات مدیتیشن بر هیچکس پوشیده نمی‌باشد اما شروع تمرینات برای بسیاری از افراد امری سخت و دشوار محسوب می‌شود. یکی از ابزارهای سودمند و اثر گذار برای برخورداری از حال خوب و حس آرامش، تنفس عمیق می‌باشد. نظر به گفته و تحقیقات متخصصان این حوزه، فراهم آوردن فضایی برای نشستن، به منظور شروع مدیتیشن کفایت می‌کند.

مدیتیشن در ساحل

برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند و بلافاصله از خستگی بر روی کاناپه یا هر جای دیگری به خواب می‌روند، مدیتیشن می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. انجام مدیتیشن به فضا و مکان خاصی محدود نمی‌شود و در محل‌های مختلف نظیر اتوبوس، صندلی هواپیما، نیمکت‌های پارک، آشپزخانه، محل کار و حتی در خودروی خود می‌توان تمرینات مدیتیشن را انجام داد.

در همه مکان‌های ذکر شده به راحتی و بدون دغدغه می‌توان نسبت به انجام تمرینات مدیتیشن اقدام نمود. بر همین اساس، به یافتن فضایی مناسب و آرام نیاز پیدا نمی‌شود. همچنین وقت‌های آزاد و زمان‌های خالی خود را می‌توان به انجام مدیتیشن اختصاص داد. نیاز به محل و فضای مخصوص برای انجام مدیتیشن، یک باور اشتباه و نادرست می‌باشد. با اندکی تمرین می‌توان مدیتیشن را در هر فضا و هر مکانی مورد استفاده قرار داد. تمرینات مدیتیشن را می‌توان در نیمه‌های شب و هنگام نشستن در پشت میز کار نیز به راحتی انجام داد.

نکات کاربردی و مهم در هنگام آغاز تمرینات مدیتیشن

در هر زمان و مکان می‌توان انجام تمرینات مدیتیشن را از سر گرفت. در هنگام صبح و پس از بیدار شدن می‌توان زمانی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه را برای انجام مدیتیشن در نظر گرفت. برای انجام تمرینات در ابتدا باید صاف بنشینید، البته نیازی نمی‌باشد که در این حالت کمر در وضعیت صاف قرار گیرد.

همچنین نیازی به کشیدن شانه‌های خود به عقب نیز نمی‌باشد. دست‌ها و پاها باید در وضعیت کاملا راحت و آرام قرار بگیرند. برای داشتن احساس راحتی بیشتر می‌توان در حالت چهار زانو قرار گرفت. در تمرینات مدیتیشن آرامش و راحتی مورد توجه می‌باشد، به همین دلیل نباید هیچگونه فشاری به بدن فرد وارد شود. در ادامه یک تایمر آماده نموده و سپس چشمان خود را ببندید.

در هنگام انجام تمرینات مدیتیشن سد راه افکار خود نشوید. در این حالت و در ادامه تمرینات چنانچه احساس ریلکس بودن و آرامش را لمس نکردید، جای هیچ نگرانی و ناراحتی وجود ندارد. به گفته دانشمندان حواس پرتی و هجوم افکار ناخواسته، بخشی از حالت‌های مدیتیشن به شمار می‌روند. ذکر این نکته لازم است که در انجام مدیتیشن همه افکار حتی افکار تصادفی و ناگهانی نیز مهم و حائز اهمیت قلمداد می‌شوند. در انجام تکنیک‌های مدیتیشن، ذکر این نکته ضروری است که افراد در هنگام مدیتیشن نمی‌توانند کنترل افکار خود را در دست بگیرند.

مدیتیشن و آرامش روح

ادامه مطلب

هر لحظه‌ که انجام تمرینات مدیتیشن مقدور بود می‌توان این تمرینات را انجام داد. تمرینات منظم و مداوم علاوه بر آرام‌تر کردن فرد، فکر او را نیز آرام می‌کند. انجام مدیتیشن حتی برای چند دقیقه کوتاه هم موثر می‌باشد. انجام مدیتیشن آرامش و آگاهی را به همراه دارد. برای درک بهتر معنا و مفهوم مدیتیشن، تعریف آن خالی از لطف نمی‌باشد. بر همین اساس، مدیتیشن یعنی هنگامی که به چیزی فکر می‌کنید، در عین حال انگار به چیزی فکر نمی‌کنید. این روند تا جایی پیش می‌رود تا فرد آرامش ذهن را احساس کند. مدیتیشن افکار منفی را به دست فراموشی می‌سپارد.

از جمله تمرینات مدیتیشن که بسیار محبوب و پرطرفدار می‌باشد، تنفس منظم به شمار می‌‌رود. تنفس منظم بیش از دو دقیقه از زمان فرد را نمی‌گیرد. انجام آن در هر مکان و زمانی ممکن می‌باشد. این حرکت در اثنای ملاقات‌ها و هنگام رفتن به محل کار، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تنفس منظم، تعادل میان نیمکره چپ و راست مغز را برقرار ساخته و در افزایش انرژی و آرام کردن فرد تاثیر بسزایی از خود بر جای می‌گذارد.

در صورتی که تمایلی به انجام این حرکت ندارید، تنفس عمیق تمرینی کاربردی و جایگزین محسوب می‌شود. برای انجام تنفس عمیق تا عدد دو شمارش کنید و اقدام به نفس کشیدن به وسیله بینی نمایید. در مرحله بعد تا عدد چهار شمرده و سپس نفس خود را به بیرون هدایت کنید. پس از انجام این حرکت از تاثیرات تنفس عمیق بسیار متعجب می‌شوید.

از دیگر تمرینات مدیتیشن که علاوه بر سادگی در هر مکانی مانند اتوبوس یا مترو قابلیت اجرایی دارد این تمرین است که ابتدا باید چشمان خود را بسته و در همان لحظه به احساساتی خود فکر نمایید. بنابراین در هر لحظه یکی از احساسات خود را متصور نموده و به آن به شکل عمیق فکر کرد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.