دستگاه بخور سرد برای سرما خوردگی نوزادان مفید است

با آغاز فصل پاییز و شروع سرما خوردگی این سوال مطرح میگردد که آیا بخور سرد برای سرفه کودک مغید است . پاسخ آن است که دستگاه بخور برای سرماخوردگی و کمک به درمان آن موثر است و میتواند علائم آن را کاهش و از انتشار ویروس ها تا حد زیادی جلوگیری نماید . بخور سرد در گذشته خیلی فراگیر نبود و بیشتر از بخورِ گرم استفاده می‌کردند. این روزها افراد عقیده دارند که بنا به تشخیص متخصصین، استفاده از بخور سرد خصوصاً برای نوزادان بهتر است. البته هنوز بر سر این موضوع اختلاف نظرهایی وجود دارد. لذا تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی فواید استفاده از دستگاه بخور سرد برای سرماخوردگی در نوزادان بپردازیم.

بخور سرد برای نوزادان

یکی از ترس‌های والدین با آغاز فصل سرما، ایجاد سرما خوردگی در نوزادانشان است. سرماخوردگی نوزادان معضلی است که حل کردن آن برای پدرها و مادرها بسیار ناراحت کننده بوده و دوست ندارند که کودک خود را در حال بیماری ببینند. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها، در خانه‌هایی که نوزاد در آن است، استفاده از دستگاه بخور است.

حال این سوال مطرح می‌شود که بخور سرد بهتر است یا گرم؟ اخیرا نظر متخصصین و کارشناسان حاکی از این موضوع است که بخور سرد برای نوزادان بهتر بوده و با توجه به این که نوزادان نمی‌توانند هر نوع دارویی را مصرف کنند، در کاهش علائم سرماخوردگی نقش به سزایی را ایفا می‌کند. همچنین استفاده از بخور سرد برای نوزادان مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

از جمله مزیت‌های بخور سرد نسبت به گرم برای نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جلوگیری از منتقل شدن بیماری‌های تنفسی
  • از بین رفتن ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و برونشیت در هوا
  • تاثیر مثبت بر سلامت پوست نوزاد
  • راحت‌‌تر شدن تنفس و جلوگیری از گرفتن بینی
  • نرم کردن گلو و کاهش سرفه

ذکر چند نکته در مورد استفاده از دستگاه بخور سرد برای سرماخوردگی

درست است که بروز سرما خوردگی و مشکلات تنفسی در فصل سرما برای نوزادان آزار دهنده است، اما باید توجه داشت در صورت استفاده از دستگاه بخور و انتخاب بخور سرد و گرم، علاوه بر سرما خوردگی تمامی جوانب را در نظر بگیریم. در زیر به برخی از این نکات حائز اهمیت اشاره خواهیم کرد:

زمان سرماخوردگی کودکان و بخور سرد

آرامش نوزاد هنگام سرماخوردگی

دستگاه بخوری را انتخاب نمایید که کم صدا باشد و هنگام بیماری و خواب نوزاد آرامش او را بر هم نریزد.

ایمنی نوزاد

یکی از نکات بسیار مهم خطری است که دستگاه بخور گرم می‌تواند داشته باشد. لذا استفاده از بخور سرد نگرانی آب داغ و سوختگی نوزاد را از بین خواهد برد.

حفظ رطوبت اتاق نوزاد

دستگاه‌های بخور سرد عمدتا رطوبت مورد نیاز اتاق را تامین کرده و در نتیجه باعث بهبود و عملکرد بهتر مجاری تنفسی نوزاد خواهند شد.

رعایت بهداشت هوای تنفسی کودک

ماندن آب در دستگاه بخور و ته نشین شدن رسوبات و مواد معدنی منجر به رشد باکتری‌هایی در دستگاه می‌شود که در صورت استفاده از دستگاه می‌تواند، هوای تنفسی نوزاد را نیز آلوده کند. در این یک مورد می‌توان به ویژگی منفی بخور سرد اشاره کرد، چرا که آلودگی بیشتری را در محیط پخش می‌کند و گرما میکروب‌ها را بهتر از بین می‌برد.

رعایت بهداشت هوای تنفسی کودک با دستگاه بخور

رشد سریع‌تر آلودگی‌ها در هوای گرم

همانطور که در تیتر قبل گفته شد، بخور گرم، به دلیل گرمایی که دارد میکروب‌ها را بهتر از بین می‌برد. اما باید توجه داشت آلودگی‌هایی که از راه‌های مختلف وارد محیط می‌شوند، در هوای گرم سریع‌تر رشد و تکثیر پیدا می‌کنند. لذا توجه به هر دو موضع حائز اهمیت است.

نکات بهداشتی پیرامون دستگاه‌های بخور

با توجه به این که در دستگاه‌های بخور،‌ آب به صورت راکد باقی می‌ماند،‌ لذا ضروری است تا نکات بهداشتی حین استفاده از دستگاه رعایت شود. نکات بهداشتی از جمله:

تمیز کردن دستگاه

برای تمیز کردن دستگاه می‌توان از محلول‌های سفید کننده ۱۰ درصد کمک گرفت. به این ترتیب می‌توان روزانه با ترکیبی از آب و محلول سفید کننده دستگاه را ضد عفونی نمود.

تخلیه، تمیز و خشک کردن مخزن دستگاه

لازم است به طور روزانه آب داخل مخزن تخلیه شده و پس از تمیز کاری آن را خشک نموده و سپس استفاده کنید. استفاده از آب مقطر و معدنی باعث کاهش رسوبات داخل مخزن خواهد شد.

تهویه‌ی هوای محیط

لازم است تا تهویه‌ی اتاق کودک به درستی انجام گرفته و از سرد و گرم کردن بیش از حد اتاق بپرهیزید.

جایگاه دستگاه بخور

دستگاه را در جایی قرار دهید که کل هوای محیط را پوشش دهد و هوای آن به صورت مستقیم به نوزاد برخورد نکند. دستگاه بخور را از دسترس کودک دور نگه دارید.

آشنایی با انواع دستگاه بخور

عموما استفاده از دو نوع دستگاه بخور گرم و سرد در میان افراد رایج می‌باشد. در ادامه به بررسی ویژگی هر یک خواهیم پرداخت:

انواع دستگاه بخورمشخصاتمزایامعایب
بخور گرمدارای مخزن آب
رساندن دمای آب به ۱۰۰ درجه
بخار کردن آب و مرطوب شدن محیط
از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها توسط آب داغخطر سوختگی در اثر آب داغ
بخور سردبدون گرم کردن آب
دارای یک فن
دارای دو اسفنج بزرگ
جذب آب به وسیله ی اسفنج ه و فعال شدن فن
پخش قطرات ریز آب در هوا
صرفه جویی در مصرف انرژیماندن ویروس‌ها در محیط

نکاتی مهم هنگام خرید دستگاه بخور

لطفا هنگام خرید دستگاه بخور سرد به موارد زیر توجه کنید:

  • عمدتا دستگاه‌های بخور آب سرد دارای دو نوع با فیلتر و بدون فیلتر هستند. فیلتر دستگاه به حفظ منافذ هوا کمک می‌کند، اما در صورتی که به موقع تمیز نشوند می‌تواند منبعی برای انتشار میکروب باشد. پس در صورت خرید نوع فیلتر دار دستگاه نسبت به تمیز کردن به موقع آن توجه داشته باشید.
  • با توجه به مساحتی که می‌خواهید توسط دستگاه بخور پوشش داده شود، آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال مساحت تنها اتاق کودک با کل خانه متفاوت بوده و لازم است تا ظرفیت مناسبی از دستگاه را برای هر یک از این فضاها انتخاب کنیم.
  • برخی از دستگاه‌های بخور رایحه‌ای خوش را نیز از خود منتشر می‌کنند. در صورتی که نمی‌خواهید هیچ نوع بویی در محیط پخش شود نوع ساده‌ی آن را بخرید.

ستفاده از دستگاه بخور یا همان دستگاهای رطوبت ساز ابزارهای ارزشمندی هستند که می‌توانند به افزایش راحتی در منزل شما کمک نمایند، سیستم تنفسی ظریف کودک شما را آرام نمایند و حتی هزینه‌های سیستم گرمایشی را در ماه‌های سرد زمستان کاهش دهند.

۴ دلیل استفاده از دستگاه بخور در فصل آنفولانزا

اما آیا می‌دانید که دستگاه بخور یک هدف مهم دیگر دارند؟ آن‌ها می‌توانند به شما در سالم ماندن در فصل آنفولانزا کمک کنند. با ادامه مطالعه این مطلب ۴ دلیل برای استفاده از دستگاه بخور را یاد بگیرید.

۱- دستگاه بخور ممکن است انتشار آنفولانزا و سایر ویروس‌ها را متوقف کنند

میکروب‌های آنفولانزا و ویروس‌های دیگر در شرایط هوای خشک راحت‌تر زنده می‌مانند و گسترش می‌یابند، افزایش سطح رطوبت داخلی منزل یا محل کار و استراحت شما باعث می‌شود که میکروب‌ها کمتر زنده بمانند و به اطرافیان منتقل شوند، چند نکته در هنگام تلاش برای جلوگیری از انتشار میکروب‌های آنفولانزا در نظر بگیرید:

حفظ سطح نرمال و مناسب رطوبت: رطوبت بین ۴۵% الی ۵۰ % موجب کاهش نسبی سرعت انتقال و مهار گسترش میکروب‌ها می‌گردد.

اندازه گیری دقیق سطح رطوبت: یک رطوبت سنج ارزان قیمت به شما کمک می‌کند تا رطوبت محیط را اندازه‌گیری نماید و هر زمان که بخواهید از رطوبت نسبی فعلی خانه خود اطلاعات داشته باشید.

۲- استفاده از دستگاه بخور به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشید

علائم شایع سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا، آبریزش بینی، احتقان سینوس، سرفه و گلو درد اغلب باعث می‌شود تنفس به سختی انجام پذیرد، دستگاه بخور به مرطوب شدن مجاری بینی، گلو و ریه شما کمک می‌کند و عبور هوا را آسان‌تر می‌کند.

وقتی که بیمار هستید، سعی کنید از یک دستگاه بخور گرم استفاده کنید که یک بخور گرم و آرامش بخش را برای راحتی پراکنده می‌کند.

۳- دستگاه‌های بخور به شما کمک می‌کنند سریع‌تر احساس بهتری داشته باشید

علاوه بر ارائه رطوبت آرامش‌بخش که مجاری تنفسی شما را آرام می‌کند، دستگاه بخور باعث می‌شود که شما احساس راحتی بیشتری در محیط داخلی خانه خود بکنید.

این خاصیت می‌تواند به شما کمک کند تا برای مقابله با آنفولانزا بهتر عمل کنید و سریع‌تر سلامتی خود را به‌دست آورید و به روال عادی خود بازگردید.

۴- دستگاه‌های مرطوب کننده کمک می‌کنند تا بیماری‌های آینده را از بین ببرند

تا به حال درمورد کارکرد موهای که داخل بینی می‌روید شنیده‌اید؟ موهای ریز داخل بینی شما هستند که از معابر بینی و تنفس شما محافظت می‌کنند، هنگام نفس کشیدن، این موها به جلو و عقب حرکت می‌کنند تا از ورود باکتری‌ها، میکروب‌ها، گرد و غبار و سایر ذرات خارجی در مجاری بینی که احتمال دارد باعث بیماری شما شوند، جلوگیری می‌نمایند.

هنگامی که مجارای تنفسی و بینی شما خشک است، این موها نمی‌‌توانند کار خود را به طور موثری انجام دهند، استفاده از دستگاه بخور باعث می‌شود که مجاری هوای بینی شما مرطوب بماند و به این موهای ریز کمک می‌کند تا باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرند.

خلاصه

برای متوقف کردن شیوع و گسترش میکروب‌ها و ویروس‌ها از یک مرطوب کننده استفاده کنید، راحت‌تر نفس بکشید، آرامش بیشتری احساس کنید و با خرید دستگاه بخور به سیستم تنفسی کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌ها دیگر جلوگیری کنید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.