چگونه می‌توان تب کودک را کاهش دهیم

یکی از مسائلی که موجب نگرانی والدین است، تب نوزاد یا کودک می‌باشد در این مبحث با راهکارها و روش‌هایی برای پایین آوردن تب کودک آشنا می‌شویم. در ابتدا باید دانست تب کودک چه زمانی خطرناک است؟

در پاسخ به این پرسش برخی از متخصصان اطفال معتقدند درجه حرارت بدن کودک خود دارای محدودیت می‌باشد یعنی چنانچه درجه حرارت بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد توصیه می‌شود حتما به پزشک مراجعه شود، اما در مواقعی که دماسنج درجه‌ی کمتر از ۳۸ و بیشتر از ۳۷ درجه را نشان داد، شما می‌توانید با روش‌های خانگی تب را پایین آورید. چنانچه تب کودک به همراه استفراغ، سرفه و اسهال بود باید این مورد را جدی گرفت و حتما به یک متخصص مراجعه شود.

نحوه اندازه‌گیری دمای بدن کودک

در ابتدا اگر کودک زیر سه ماه است برای پایین آوردن تب کودک دمای بدن را باید به وسیله مقعد اندازه گیری کرد، اما برای کودکان بالاتر از سن مذکور از طریق دهان می‌توان این کار را انجام داد. سعی کنید برای اندازه گیری دمای بدن کودک از تب سنج دیجیتال استفاده کنید نه از جیوه‌ای. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره نحوه استفاده از تب سنج دیجیتال داشته باشید حتما مطالب مورد نظر را در دانسنتی های شهرسلامت جستجو و مطالعه نمایید .

از این رو باید بر روی دماسنج مقعدی علامت مخصوص قرار داد تا بتوان آن را از دماسنج دهانی تشخیص داد. پیش از استفاده از این دماسنج آن را باید در ظرفی پر از آب ولرم و صابون بشویید و با آب خنک آبکشی نمایید تا به صورت دقیق درجه حرارت بدن را نشان دهد.

ترمومتر و اندازه گیری دما

روش‌های موثر در پایین آوردن تب کود

تن شویه

یکی از روش‌های مهم و موثر در پایین آوردن تب کودک تن شویه می‌باشد که باید در این روش در نظر داشت از آب سرد استفاده نشود و دمای آب مورد استفاده برای پاشویه باید به درجه حرارت بدن کودک نزدیک باشد. در این زمان باید حوله مرطوب شده را با آب ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد را بر روی قسمت‌هایی از بدن کودک بکشید.

نکته قابل توجه این است که کودک را به هیچ عنوان نباید با آب سرد یا آب همراه با الکل تن شویه کرد و چنانچه این عمل صورت بگیرد باعث می‌شود درجه حرارت بدن کودک به صورت یکباره کاهش پیدا کند و کودک دچار لرز شود و مجددا تب او بالا برود.

استحمام کودک با آب ولرم

یکی دیگر از روش‌های موثر در پایین آوردن درجه حرارت بدن کودک، حمام با آب ولرم می‌باشد، یعنی باید به مدت چند دقیقه کودک را با آب ولرم ماساژ داد. برای استحمام کودک نباید از آب خیلی داغ و یا خیلی سرد استفاده کرد زیرا در این دو صورت درجه حرارت بدن کودک افزایش می‌یابد. نکته قابل توجه این است برای کودکان زیر ۶ ماه، ۲ یا ۳ بار حمام در طول روز و برای کودکان ۶ ماه و بیشتر از آن چندین مرتبه حمام در طول روز توصیه می‌شود.

نحوه شیردهی به کودک

در مواردی که کودک شیرخوار است، در این صورت باید شیردهی را در این دوره قطع کرد. تب یکی از علایم عفونت بدن می‌باشد و شیر مادر آنتی بیوتیک بسیار موثر برای شیرخوار می‌باشد و نکته مهم این است که برای نوزادان زیر ۶ ماه شیر مادر بسیار ضروری می‌باشد. شیر مادر یک نوع مکمل عالی از مواد مغذی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به راحتی و به سرعت هضم می‌شود و برای بهبود سلامت آن بسیار مهم و موثر می‌باشد.

چنانچه کودک شیرخوار نباشد از این پس باید آب و مایعات را بیشتر مصرف نماید و یکی از نکات مهم در زمینه پایین آوردن تب کودک این است که تب باعث می‌شود آب بدن از طریق پوست از بین برود به همین دلیل باید آب از دست رفته را از بیرون به بدن کودک بازگرداند و به همین سبب است که آب و مایعات را بیشتر به کودک داده تا از کمبود آب در بدن او خودداری شود، البته می‌توان از نوشیدنی‌های دیگر همچون آب میوه تازه و غذاهایی همچون انواع سوپ استفاده کرد.

تعادل دمای اتاق کودک

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کرد دمای اتاق کودک است که باید به طور مدام کنترل شود. به عبارتی می‌توان گفت دمای اتاق خواب کودک باید بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد باشد و از اینکه کودک دچار لرزش و افزایش دمای بدن نشود اطمینان حاصل کرد.

اندازه گیری دمای بدن کودک با ترمومتر یا دماسنج
استفاده از لباس نخی

یکی از شایع‌ترین اشتباهات در زمینه کودک و نگهداری از آن پوشاندن لباس گرم و قرار دادن کودک در پتو و لحاف می‌باشد. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند هرگاه کودک تب دارد باید لباس‌های خنک و نخی به او پوشاند و نوزادان به دلیل اینکه نمی‌توانند درجه حرارت بدن خود را تنظیم کنند از این رو زمانی که لباس زیادی به او پوشانده باشید، درجه حرارت بدنشان بالا می‌رود و به شدت گرمشان می‌شود.

به همین خاطر پوشیدن لباس‌ بیش از حد، مانع از ورود جریان هوا به بدن می‌شود و این خود یکی از راه‌های پایین آوردن تب کودک است و به همین سبب توصیه می‌شود از یک لباس نازک و سبک برای کودک استفاده شود و هنگام خواب از یک پتوی نازک استفاده شود.

استفاده از دستمال نمدار

یکی دیگر از روش‌های موثر در پایین آوردن تب کودک استفاده از دستمال مرطوب می‌باشد که باید آن را بر روی پیشانی کودک قرار داد. هرگاه متوجه شدید آب دستمال توسط گرمای بدن کودک تبخیر شده است از این رو می‌توان متوجه شد تب نوزاد کاهش یافته است و برای این کار باید از آب معمولی استفاده شود چرا که در غیر این صورت موجب شوک و تشنج به بدن کودک می‌شود.

استفاده از دستمال نمدار برای کاهش تب
ماساژ پا و پایین آوردن تب کودک

یکی از روش‌های مهم در پایین آوردن درجه حرارت بدن کودک ماساژ کف پا می‌باشد که نه تنها موجب آرامش و خواب راحت آن‌ها می‌شود بلکه بهبودی آن را تسریع می‌بخشد و درجه حرارت بدن را تنظیم می‌کند و نکته قابل توجه این است که می‌توان برای این کار از مقدار کمی روغن زیتون کمک گرفت.

استفاده از دارو

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بدون تجویز پزشک نباید از هیچ گونه دارویی برای پایین آوردن تب کودک استفاده کرد. استامینوفن دارویی است که نه تنها موجب کاهش تب کودک می‌شود بلکه درد بدن را نیز از بین می‌برد اما نکته مهم این است که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین از آسپرین برای کاهش تب نوزاد استفاده نشود چرا که برای کودکان زیر ۱۸ سال بسیار خطرناک می‌باشد و محدودیت سنی دارد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.