شیاتسو چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

شیاتسو یک کلمه ژاپنی است که بر اساس ایده هایی از طب سنتی چینی به وجود آمده است. شیاتسو از یک شیوه ماساژ ژاپنی به نام Anma می آید و از tui na اقتباس گرفته شده است. Tui na سیستم بدن سازی چینی است که در دوران نارا ( ۷۱۰-۷۹۳ ) به ژاپن وارد شده است. Tokujiro Namikoshi در سال ۱۹۴۰ یک آموزشگاه شیاتسو بنیان نهاد که شیاتسو مدرن به حساب می آید.

در زبان ژاپنی کلمه شیاتسو به معنای فشار انگشتان ترجمه می شود، این ماساژ با استفاده از تکنیک های مالش، فشار دادن، ضربه زدن و کشش انجام می شود. سبک های مختلفی از این ماساژ وجود دارد که همه آن ها در یکی از ۳ سیستم که در اوایل دهه ۱۹۰۰ در ژاپن به علت تجدید درمان طب سنتی ژاپن، از جمله طب سوزنی و ماساژ Anma، ریشه داشتند. این سبک ماساژ در این زمان از ادغام درمان های دستی سنتی ژاپن با دانش پزشکی مدرن غرب توسعه یافته است.

ماساژ درمانی و شیاتسو

مزایای ماساژ شیاتسو بر سلامتی چیست؟

این ماساژ یک درمان است که ممکن است به کاهش استرس و کمک به سلامت جسم و روح کمک کند، طرفداران این ماساژ معتقدند که شیاتسو دارای اثرات پیشگیرانه و درمانی می باشد. شیاتسو را می توان در درمان طیف گسترده ای از شرایط داخلی، عضلانی، اسکلتی و عاطفی استفاده کرد.

این ماساژ باعث کاهش گرفتگی های عضلات، تحریک پوست، کمک به هضم و نفوذ در سیستم عصبی می شود. شیاتسو برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های مزمن مانند سردرد، اختلالات گوارشی، خستگی، بی خوابی، استرس، اضطراب و درد عضلانی اسکلتی از جمله کمر، گردن و درد مفصلی استفاده می شود.

اصول ماساژ شیاتسو چیست؟

یکی از مفاهیم اصلی پزشکی چینی / ژاپنی Qi (تلفظ “چی”) است. این انرژی حیاتی در بدن ما می باشد که این انرژی همه کارکرد بدن را پایه ریزی می کند. جریان “چی” در مسیرهای خاص به نام meridians مریدیان جریان دارد. درمانگر شیاتسو به “چی” از طریق نقاطی در امتداد مریدیان می پردازد.

زمانی که “چی” دارای کمبود و یا خارج از تعادل باشد علائمی از خود نشان می دهد، مانند سرما خوردگی معمولی، سردرد هفتگی یا روزانه، دردهای عضلانی و یا مشکلات گوارشی ظاهر می شود. این ها نشانه های عدم تعادل “چی” هستند، شیاتسو جریان Qi را در سراسر بدن تحریک و هماهنگ می کند.

ماساژ دهنده این سبک ماساژ حتی قبل از اینکه نشانه های فیزیکی ظاهر شوند، آموزش دیده اند تا الگوهای ناسازگار در بدن را تشخیص دهند. تغییرات ساده و در عین حال ظریف نشانه عدم تعادل است که به تنهایی ممکن است به نقطه ای که علائم ظاهر می شود پیشرفت کند. تعادل Qi را می توان با ارزیابی مناسب و جلسات منظم شیاتسو ایجاد کرد.

چه اتفاقی در یک جلسه شیاتسو رخ می دهد؟

در آغاز جلسه درمانگر، مشتری را ارزیابی می کند تا الگوهایی از عدم تعادل را که ممکن است وجود داشته باشد را تعیین کند. مهم است که “وضعیت چی” ارزیابی شود تا موثرترین درمان برای مشتری فراهم شود.

سپس درمانگر یک طرح بر اساس نیازهای مشتری فراهم می کند که بیشترین فواید را برای مشتری می دهد. ماساژ گردن و شانه با اسفاده از انواع تکنیک های دستی از جمله فشار، ضربه و کشش برای دسترسی به نیروی حیاتی “چی” در بدن صورت می گیرد. در مواردی که مشتری دچار کمبود انرژی باشد درمانگر از تکنیک های خاصی برای بهبود و تقویت انرژی مشتری استفاده می کند و زمانی که مشتری دارای انرژی زیادی شود، درمانگر روش هایی را برای پراکندگی انرژی بیش از حد مشتری استفاده می کند به این ترتیب “چی” تنظیم می شود. این ماساژ برای تسکین دردها، بهبود تعادل انرژی بدن و ارتقای سلامت تلاش می کند.

شیاتسو یک تکنیک کامل در ماساژ

شیاتسو همانطور که توضیح داده شد یک تکنیک سنتی در ماساژ با ریشه شرقی است که توسط درمانگر برای کاهش اسپاسم و افزایش آرامش جسم و روح ارائه میگردد اما از این تکنیک در انواع دستگاه ماساژور هم استفاده شده است . بسیاری از سازندگان و طراحان دستگاه های ماساژور برقی برای بالا بردن کیفیت ماساژ از این روش استفاده کرده اند . دستگاه های ماساژور گردن ، ماساژور بدن و ماساژور پا با استفاده از گوی های گردان سعی در بازسازی حرکات دست در این روش و ارائه آن به کاربران نموده اند . درست است که استفاده از خدمات ماساژ توسط یک درمانگر حرفه ای تفاوت فاحشی با ماساژ گردن از دستگاه دارد اما کمبود زمان ، در دسترس نبودن و قیمت بالای خدمات درمانگران باعث محبوبت این ابزار ها و استفاده از آنها شده است .

برگرفته از : www.takingcharge.csh

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.