درباره‌ی ماساژ شیاتسو چه می‌دانید؟

ماساژ شیاتسو نوعی درمان است که مربوط به شرق می‌شود. این درمان بر اساس انرژی MERIDIAN است. این شفا در کشور ژاپن ابداع شده است. در این ماساژ درمانگر از فشار انگشتان، دست، آرنج، زانو و پاها استفاده می‌کند و فشار آن‌ها را به بدن بیمار انتقال می‌دهد. برای جا به جایی انرژی در بدن شما، به لگن تان فشار وارد می‌کنند. با یک ماساژ خوب جریان انرژی در تمام بدن شما متعادل می‌شود. در ماساژ شیاتسو شاخه‌های مختلفی از جمله طب سوزنی، ماساژ عمومی و درمان‌های پزشکی انجام می‌گیرد.

تاریخ ماساژ شیاتسو

خواستگاه این ماساژ کشور ژاپن است و از ماساژ سنتی به نام AMMA ساخته شده است. ماساژ AMMA از طب فشاری، تمرینات تنفسی و ترکیبی از درمان‌های دیگر پزشکی است به شکل شیاتسو تکامل یافته است. شیاتسو یک اصطلاح ژاپنی به معنای فشار انگشت می‌باشد. اولین کالج این درمان در سال ۱۹۴۰ توسط توکوجیرو نمیکوشچی تاسیس شد و دوره‌های آموزشی شیاتسو مدرن در آن تدریس گردید.

آماده سازی برای ماساژ شیاتسو

در طول این ماساژ از هیچ روغنی استفاده نمی‌شود بنابراین لازم نیست فرد لباس‌هایش را در بیاورد. با این حال توصیه می‌شود لباس‌های نازکی را به تن کنند تا فشار کامل دست در طی ماساژ بر روی بدن فرد وارد شود. برای اینکه جریان‌های انرژی در تمام نقاط بدن شما آزاد شود حتما باید از لباس نازک استفاده نمایید. بهتر است یک تی‌شرت سبک با یک شلوار راحتی بپوشید. اصلا از لباس‌های تنگ استفاده نکنید. حتی می‌توانید از جوراب راحت هم استفاده کنید.

علاوه بر این‌ها بلافاصله قبل از ماساژ از مصرف مواد غذایی خودداری کنید. بهتر است از ۹۰ دقیقه قبل از ماساژ چیزی نخورید تا معده پر نباشد. ماساژ گیرنده باید انگیزه و علاقه‌ی کافی را برای این کار داشته باشد. شما قرار است بیش از یک ساعت دراز بکشید پس باید راحت باشید و از این کار لذت ببرید.

نحوه‌ی انجام این ماساژ

ماساژ شیاتسو با فشار پایدار انگشتان دست و خصوصا انگشت شست همراه با یک ریتم در کل نقاط بدن انجام می‌شود. این کار به منظور تخلیه جریان انرژی و کاهش استرس شما صورت می‌گیرد. ماساژ شیاتسو سیستم عصبی شما را فعال کرده، گردش خون را بهبود بخشیده و عضلات را تسکین می‌دهد.

قبل از شروع جلسه یک درمانگر باید موقعیت ماساژ گیرنده را ارزیابی نموده و بر طبق آن درمان را انجام دهد. ماساژ باید بر طبق نیازهای هر فرد انجام شود.

این ماساژ بر روی کف زمین و یا روی یک میز کم ارتفاع انجام می‌شود. این تکنیک شامل لمس کردن، کشیدن، ضربه زدن و فشار دادن است. شیاتسو برای از بین بردن درد، استرس و ناراحتی انجام می‌شود و سلامت روحی و جسمی را به شما باز می‌گرداند. در واقع انرژی در تمام نقاط بدن فرد پراکنده می‌شود.

برای داشتن تعادلی بهتر لازم است که این ماساژ، ماهی یک بار بر روی بدن انجام گیرد.

ماساژ شیاتسو

مزایای ماساژ شیاتسو

به گفته پژوهشگرها شیاتسو، زمانی بیشترین تاثیر را دارد که به صورت منظم انجام شود. این ماساژ کمک می‌کند تا شما آرامش و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. این درمان تمام سلول‌های بدن را زنده کرده و باعث بهبود گردش خون می‌شود، سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و در کل جریان انرژی را در بدن متعادل می‌نماید. گفته می‌شود این درمان برای افرادی که مبتلا به سوء هاضمه، یبوست، اسهال، اختلالات گوارش، دردهای قاعدگی، میگرن، افسردگی، آرتریت و دندان درد بسیار مفید می‌باشد.

با یک جلسه ماساژ شیاتسو یبوست شما بهبود می‌یابد زیرا در طی ماساژ فشارهایی بر روی ناحیه شکمی وارد می‌شود که دستگاه گوارش و روده‌ها را به کار می‌اندازد.

لازم به ذکر است بسیاری از انواع دستگاه ماساژور برقی با استفاده از گوی های دوار سعی در ارائه تکنیک حرکات دست در ماساژ محبوب شیاتسو به کاربران نموده اند و انواع دستگاه ماساژور بدن در این زمینه وجود دارد .

مزایای دیگر:

  • ضعف عمومی بدن و خستگی را از بین می‌برد.
  • برای بعضی بیماری‌ها مثل جراحی اثر می‌کند.
  • عضلات گردن و شانه را راحت می‌کند.
  • به کاهش درد کمر کمک می‌کند.
  • مشکلات تنفسی را حل می‌کند.
  • در بهبودی سرفه و سرما‌خوردگی کمک زیادی می‌کند.
  • اثرات بی‌خوابی را کاهش می‌دهد.
ماساژ پشت شیاتسو

در چه صورت از این ماساژ اجتناب نمایید

  • اگر دچار یک بیماری عفونی هستید.
  • وقتی یک زخم باز دارید.
  • اگر به تازگی یک جراحی را تجربه کرده‌اید.
  • اگر دوره‌های شیمی درمانی را گذرانده‌اید.
  • اگر بدن شما خطر لخته شدن خون را دارد.
  • اگر بیماری قلبی دارید.
  • اگر بیماری پوکی استخوان دارید باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • زنان باردار هم حتما باید قبل از گرفتن هر ماساژی با دکتر خود مشورت کنند.
  • ماساژ نباید بر روی پوستی که دارای کبودی و تورم است انجام پذیرد.

نتیجه گیری

ماساژ شیاتسو باعث آرامش ذهن و جسم شما می شود. این درمان راه حلی برای بسیاری از مشکلات است. این ماساژ سطح انرژی شما را افزایش داده، گردش خون را بهبود می‌بخشد و برای متابولیسم شما بسیار مفید است. کشش و ضربه‌زدن در این ماساژ باعث ایجاد انرژی در بدن شما می‌گردد. افراد مبتلا به انواع بیماری‌های مزمن می‌توانند از این درمان بهره بگیرند. امروزه شما می‌توانید صندلی‌های مخصوص ماساژ شیاتسو را خریداری نموده و در خانه خود از آن استفاده نمایید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.