رژیم غذایی سالم در ماه رمضان برای سلامت روزه داران

در ماه مبارک رمضان باید سه مرحله‌ی اصلی غذا خوردن از جمله سحر، افطار و شام را داشته باشید. این مراحل باید از هم مجزا باشند. سحر و افطار که زمان مشخصی دارند، فقط می‌ماند شام، که باید یک رژیم غذایی سالم در ماه رمضان برای این وعده‌ی غذایی داشته باشیم.

ما اشتباهات غذایی بسیاری در این ماه داریم که یک از این اشتباهات، تسریع در خوردن سحری است. گاها بعد از چند روز مشاهده می‌کنید که در سیستم گوارشی شما تغییراتی ایجاد شده است. بیماری‌هایی چون سنگینی معده، ترشی معده، هضم نشدن غذا در طول روز با روندی طبیعی و در انتها مشکلات روده و معده، از عواقب خوردن سریع سحری می‌باشد.

یکی از نکاتی که باید در داشتن رژیم غذایی سالم در ماه رمضان به آن توجه کنیم، فاصله‌ی زمانی صرف افطار با شام می‌باشد. صرف افطار باید در اولین فرصت صورت پذیرد تا با زمان شام تداخلی ایجاد نشود. این فاصله باید به گونه‌ای باشد که در زمان صرف شام، هیچ غذای هضم نشده‌ای از افطار در معده باقی نمانده باشد. البته باید به این مسئله نیز توجه کنید که نباید با شکم پر به رختخواب بروید. به این منظور باید زمان شام تا زمان خواب به گونه‌ای باشد که شام هضم شده باشد.

میزان غذای مصرفی در ماه رمضان

یکی دیگر از نکات مورد توجه در رژیم غذایی سالم در ماه رمضان میزان غذای مصرفی شما است. شما نباید به گونه‌ای غذا میل کنید که سنگین شود و از کنترلتان خارج شده باشد. حجم غذایی که در افطار باید میل کنید حتما کم باشد تا قبل از صرف شام معده آن را هضم کرده باشد. در این صورت است که شما می توانید غذای اصلی خود را بدون هیچ اثر مضر جانبی‌ای صرف نمایید. حجم شام نیز باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید بعد از غذا میوه میل کنید و یا مشکلی در روند خواب شما ایجاد نشود. رعایت این مسایل باعث می‌شود که شما برای غذا خوردن در سحر دچار مشکلی نشوید.

غذای مصرفی در ماه رمضان

نحوه‌ی غذا خوردن در ماه رمضان

نکته‌ی مهمی که در رژیم غذایی سالم در ماه رمضان باید رعایت کنیم، نحوه‌ی صحیح غذا خوردن است. معمولا افراد خیلی سریع غذا خوردن را یا به عادت و یا به دلیل محدودیت زمان فرا گرفته‌اند. خوب می‌دانیم که این سرعت در خوردن غذا چه مضراتی بر روی معده دارد و باعث ایجاد عواقب ناگواری نیز می‌شود. پس باید در ماه مبارک رمضان در تنظیم وقت غذا خوردن خود دقت داشته باشیم و به هیچ عنوان نباید تعجیلی در زمان صرف غذا صورت پذیرد. اگر در آرامش کامل و بدون استرس و نگرانی غذا میل کنید دستگاه گوارش شما در صحت کامل به سر خواهد برد.

رژیم غذایی سالم در ماه رمضان با غذای مناسب

در رژیم غذایی سالم در ماه رمضان باید نوع غذایی که مصرف می‌کنید انتخاب شده باشد. هر چند توجه به این مسئله در افراد بسیار کم است و صرفا غذایی را صرف می‌کنند که رفع گرسنگی از ایشان نماید. اما شما باید مهمترین فاکتور تان برای استفاده از غذا در این ماه مبارک، دستیابی به انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم برای بدن باشد. البته لازم به ذکر است که گاهی قدرت هوس در انتخاب غذا، انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی، عدم اطلاع از مواد غذایی و … موجب می‌شود ما انتخاب نادرستی از غذاهای مورد نیاز خود داشته باشیم.

بایدها و نبایدها در صرف سحری و افطار

داشتن یک رژیم غذایی سالم در ماه رمضان به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه مواد غذایی را در سحر و افطار باید میل کنید و چه موادی را نباید میل کنید. مثلا برای جلوگیری از تشنگی در روزه داری باید آب میل کنید حال می‌توانید آب را با کمی لیموی تازه طعم دار کرده و بنوشید. اما این را بدانید که چای و انواع نوشیدنی‌های دیگر رفع تشنگی برای شما در طول روز نخواهد کرد.

در سحری‌ها سعی کنید از غذاهای پر از پروتئین همچون :

  • گوشت
  • ماهی
  • سویا
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • حبوبات
  • و …

استفاده نمایید.

همچنین از غذاهایی همچون میوه و سبزی که پر از فیبر برای بدن هستند نیز دریغ نفرمایید. خوردن سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید و آب زیاد ننوشید. مواد شیرین همچون زولبیا و بامیه را در سحر میل نفرمایید. اینها و موارد بسیار دیگری جزء نبایدهای مصرفی در سحری می‌باشد.

در افطار بهتر است روزه‌ی خود را با آب جوش یا چای ولرم باز کنید. از مواد قندی همچون عسل، خرما، نبات، کشمش و.. استفاده نمایید. از استفاده از مواد غذایی پرچرب در وعده‌ی افطار پرهیز کنید زیرا این مواد باعث ایجاد بی‌اشتهایی شما در سحر می‌شود.

به هیچ عنوان در افطار از آب یخ یا نوشابه خیلی سرد استفاده نکنید. اگر از این دست مایعات استفاده کنید ممکن است دچار درد شکم و نفخ شوید. پس همانطور که گفتیم داشتن یک رژیم غذایی سالم در ماه رمضان بهترین برنامه برای حفظ سلامتی شما می‌باشد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.